Microsoft forlænger den periode, hvor virksomheder og udviklere kan få support på selskabets produkter, og hvor der bliver udsendt sikkerhedsrettelser. Det sker som en konsekvens af, at verdens største softwareselskab har indset, at virksomhederne ikke opgraderer software så hurtigt, som selskabet havde håbet.
Perioden med gratis support på erhvervsprodukterne forbliver som udgangspunkt fem år. Men nu lover Microsoft, at virksomhederne får mindst to år til at opgradere.
Det betyder, at Microsoft vil blive ved med at yde den gratis support, to år efter efterfølgeren til det pågældende produkt er lanceret. Microsoft nævner selv, at det betyder, at supporten på SQL Server 2000 først ophører, to år efter SQL Server 2005 lanceres.
Samtidig kan kunderne mod betaling købe support i yderligere fem år mod hidtil kun to år. Nok så vigtigt er, at Microsoft i hele den udvidede supportperiode bliver ved med at udsende sikkerhedsrettelser. Den support vil også fortsætte, to år efter 2. afløserprodukt er sendt på gaden, uanset om de fem år gået.
Som eksempel nævner Microsoft, at den udvidede support og sikkerhedsrettelserne til Windows Server 2000 først ophører, to år efter næste udgave af Windows, der har kodenavnet Longhorn, bliver lanceret. Windows Server 2000 er i dag afløst af Windows Server 2003.
De manglende sikkerhedsrettelser førte sidste år til et ramaskrig mod Microsoft, da selskabet var ved at lukke for supporten på Windows 98. Microsoft bøjede sig for kritikken og besluttede fortsat at lukke de største huller i det gamle styresystem.
Private kunder skal dog ikke regne med, at Microsoft kommer dem i møde på samme måde som erhvervslivet. Den nye og udvidede support-periode og de ekstra sikkerhedsrettelser gælder nemlig ikke de versioner af først og fremmest Office og Windows, som bliver solgt særligt på privatmarkedet, eksempelvis Windows XP Home.