Otte måneder har det ifølge Jens Fournais, der ejer it-distributøren Bluecom, taget at finde en ny administrerende direktør. Han har nu hyret Per Søgaard, der får overdraget nøglerne til firmaet, som stifteren udtrykker det.
- Det er en stor personlig beslutning, at der skal komme en anden og få nøglerne. Det er som at skulle aflevere sit barn i vuggestuen første dag, siger Jens Fournais.
Det ses også af, at det ikke gik alt for godt, sidst han forsøgte at overlade ansvaret for sin virksomhed til andre. Det var i begyndelsen af sidste år, hvor han drog på tre måneders ferie.
Den blev dog afbrudt, og Jens Fournais måtte tilbage til firmaet i Birkerød og rede trådene ud. Det førte til, at han skiltes fra både den viceadministrerende direktør, Jim Bergholt, og de to salgsdirektører Peter Garber og Ulrik Bøttner. De to sidstnævnte har siden startet deres egen selskab, som konkurrerer med blandt andre Bluecom.
- Derfor er jeg bevidst om, at jeg skal overlade ansvaret for virksomheden til Per Søgaard, siger Jens Fournais.
Han pointerer, at den nye direktør, der kommer fra en stilling hos Office Line, er valgt efter en proces på otte måneder, hvor han har fået assistance fra et rekrutteringsfirma.
- Jeg kommer til at varetage forretningsudvikling og den strategiske udvikling for virksomheden. Jeg har min primære force og er på hjemmebane med nye produkter og handelskoncepter. Det skal jeg have tid til. Hvis jeg samtidig skal være direktør, kan jeg ikke undgå at blive en flaskehals, forklarer Jens Fournais.
41-årige Per Søgaard sætter sig i spidsen for Bluecoms 65 medarbejdere 1. juni.