Forsinkelser på et gigantisk signalsystem-projekt hos BaneDanmark er røget ind i problemer, hvilket betyder forsinkelser og en dyrere løsning end først antaget.
BaneDanmark forklarer på sin hjemmeside, at der er flere årsager til forsinkelserne.
Blandt andet har det været nødvendigt med flere tests af signalanlæggene, efter BaneDanmark nu har fået erfaringer med udrulningen af det såkaldte CBTC-signalanlæg på S-banen i Københavnsområdet.
Blandt leverandørerne af CBTC-systemerne er Thales, som også har stået for store leverancer af Rejsekortet, hvilket du kan læse mere om her: Skandale-leverandører med i it-projekt til 18 millarder
Koster knap 20 milliarder kroner
Problemerne betyder, at BaneDanmark forventer, at signalsystemerne er klar på S-banen i 2021 mod den oprindelige plan med færdiggørelse i 2020.
Signalsystemerne forventes at være klar på fjernbanen i 2023, hvilket ellers var planlagt til at ske i 2021.
Samtidig forventes det også, at projektet med store it-komponenter i form af både software og hardware bliver dyrere end forventet.
Der er afsat 19,6 milliarder kroner til projektet på det kommende års finanslov, og BaneDanmark understreger på sin hjemmeside, at trods forsinkelser og en fordyrelse, vil projektet stadig holde sig inden for budgettet.
"Vi har brug for at få frigivet den såkaldte 20 procent reserve, men forventer at holde os indenfor totalbevillingen på Finansloven," forklarer BaneDanmarks direktør for signalsystem, Jan Schneider-Tilli, til BaneDanmarks hjemmeside.
Læs også: Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år
BaneDanmark strammer op
Forsinkelserne skyldes også, at det har taget længere tid at få den nødvendige dokumentation på plads fra både BaneDanmark og leverandørens side til godkendelse af de nye systemer.
"Vi er i gang med at stramme op på vores styring og på vores processer, så de matcher den plan, der nu ligger. Samtidig er vi sammen med vores leverandører i fuld gang med at etablere mere effektive forretningsgange for vores dokumentation," forklarer Jan Schneider-Tilli på Bane.dk
Han forklarer, at der vil være strækninger, som er udskiftet med det nye signalsystem allerede ind den nye deadline for fjernbanen i 2023.
"Vores fokus er nu at få sat de første strækninger på fjernbanen i drift, nemlig strækningen Roskilde-Køge-Næstved og Frederikshavn-Lindholm-Hobro. Dernæst at udstyre den nye jernbane mellem København og Ringsted med nyt signalsystem. Alle tre vil være udrustet med nyt signalsystem i 2018," lyder planen.
Et langstrakt projekt
BaneDanmark gik allerede i 2006 i gang med sit gigantiske it-projekt med at få skiftet sit signalsystem ud langs 3.200 kilometer jernbanestrækning inklusiv S-banen.
Projektet blev fra starten betegnet til at være i skala med bygningen af Storebæltsbroen i 1990'erne angående størrelse og kompleksitet og på samme budgetniveau som udvidelsen af den københavnske Metro.
I 2012 blev kontrakterne med leverandørerne (Siemens, Thales-Strukton og Alstom) så underskrevet, hvorefter der altså nu efter nogle års arbejde er fundet flere udfordringer end først antaget.
Du kan læse mere om BaneDanmarks gigantiske signalskiftesystem her.