Kunstig intelligens har for længst slået mennesket i skak, Jeopardy og brætspillet Go, og nu er turen så kommet til skyd-alt-ned-på-din-vej-spillet Doom fra 1993.
I den nyligt afholdte konkurrence VizDoom, hvor kunstig intelligens fra private it-selskaber, universiteter og freelance-kodere udkæmper dødskampe i 3D-spillet Doom, har Intels og Facebooks kunstige Doom-spillere fejet alle modstandere af banen.
Facebooks kunstige intelligens vandt i den kategori, hvor spillerne i forvejen kender til landkortet i Doom og kun er bevæbnet med raketstyr.
Intels AI-Doomspiller vandt i den anden kategori, hvor kortet er ukendt, og hvor spillerne har alle våben til rådighed.
Nummer to i begge konkurrencer blev et hold på to studerende fra Carnegie Mellon Universitetet beliggende i den amerikanske by Pittsburgh, skriver Pittsburgh Post Gazette.
Robot bedre end mennesker
De to studerende forklarer til avisen, at deres kunstige intelligens' arkitektur hæver sig over menneskelige spillere i dødsmatch-scenarier.
Blandt andet lærte deres Doom-spiller ved navn 'Arnold' med tiden at dukke sig for skud i kampen om andenpladsen mod en anden kunstig intelligens-spiller fra Essex Universitetet i Storbritannien.
Den læring minder i høj grad om, hvordan mennesker tilegner sig spil-kompetencer.
Så med andre ord er den bedste kunstige intelligens i VizDoom-konkurrencen bedre end forprogrammerede computerspillere og menneskelige ditto, når det kommer til at navigere i 3D-spillet og skyde modstandere i smadder.
Næste opgave for de studerendes AI-computerspiller Arnold bliver at tage kampen op mod monstre i en anden spilklassiker, Quake fra 1996, hvor modstanderne er i forskellige størrelser og former.
Læs også: Computerspillene fra din ungdom: Her er de 12 mest berømte spil nogensinde
Kan bruges i selvkørende biler
Inden man begynder at få nervøse tics ved tanken om Skynet-perspektiverne i, at kunstigt intelligente computerspillere langsomt kan lære at navigere i et virtuelt 3D-miljø og dræbe alt på sin vej, bør man nok slå koldt vand i blodet.
I hvert fald i første omgang.
For VizDoom-konkurrencen handler ultimativt ikke om at bygge den bedste dræberrobot, men derimod om at presse mulighederne for kunstig intelligens' læring og navigation i en 3D-verden.
Den slags viden kan komme udviklingen af selvkørende biler ved hjælp af blandt andet objektgenkendelse og i udførslen af komplekse opgaver på vejen.
Læs også:
"Jo mere kunstig intelligens er i stand til, jo mere skal vi være på vagt"