CSC Danmarks ledelse afviser blankt at stille op til interview med Computerworld om selskabets netop offentliggjorte årsregnskab.
Det viser, at CSC Danmark i det seneste regnskabsår har tabt halvdelen af sin egenkapital og landet et gigantisk underskud på næsten en milliard kroner.
Det kan du læse mere om her: Gigantisk underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år.
CSC Danmark er en af de største it-leverandører til den danske stat og spiller derfor fortsat en central rolle i det danske it-landskab.
Selskabet har i de seneste par år haft pæne overskud, men har i årene op til år efter år tabt endog meget store beløb.
CSC har således mellem 2006 og 2013 med en enkelt undtagelse landet det ene store underskud efter det andet med et samlet tab på næsten 1,8 milliarder kroner.
Hertil kommer altså det nuværende underskud på næsten en milliard kroner.
Det kan du læse mere om her: Pengene vælter ud af CSC: Så slemt står det til.
Hvordan skal kunderne forholde sig?
Computerworld ville gerne have spurgt selskabets danske chef, Jørgen Jakobsen, om det gigantiske underskud og blandt andet dets konsekvenser for forretningen, CSC's omdømme og kunderne samt have uddybet, hvordan man det ene år kan forvente fremgang og kort tid efter lande et så stort underskud.
Computerworld ville også gerne have haft Jørgen Jakobsen til at forholde sig til, om det nu er slut med store underskud i CSC Danmark efter mange års store tab, og hvordan han mener, at selskabets kunder - mange store offentlige - bør forholde sig til, at en hovedleverandør taber så mange penge.
Men Jørgen Jakobsen og CSC Danmark vil ikke stille op til interview.
Mail fra eksternt bureau
I stedet har Computerworld som svar på flere henvendelser til CSC modtaget en mail fra CSC Danmarks eksterne presse-bureau, der fra dets kontor flere kilometer væk fra CSC Danmarks hovedkvarter i Valby i København skriver:
"Her er CSC's kommentarer til årsregnskabet. De har ikke yderligere kommentarer.
Du kan citere Jørgen Jakobsen, Vice President & General Manager, Nordic & Baltic Region, for:
"Resultatet er ikke uventet og skyldes primært omstruktureringen af vores arbejdsstyrke, som vi annoncerede i april 2015. Omstruktureringen var en investering i at få det rette antal medarbejdere og i udviklingen af næste generation af talent og kompetencer, så vi bedre kan servicere vores kunders behov, som er i hastig udvikling.
Herudover danner omstruktureringen det rette fundament for at understøtte vores konkurrencesituation og vækst i regionen - både på kort og langt sigt.
Den danske forretning er sund og vokser i vores strategiske forretningssegmenter efter omstruktureringen. CSC er 100% dedikerede til at servicere den danske offentlige sektor og styrke vores relation til kunderne. Vi er optimistiske på baggrund af vores resultater indtil nu i indeværende regnskabsår og ser ligeledes frem til den foreslåede fusion med HPE Enterprises.
Udover omstruktureringen, er resultatet påvirket negativt af vores svenske datterselskabs resultat, herunder projektforsinkelser og kontrakt-terminationer. En plan for forbedring af resultatet i Sverige er implementeret, og vi er optimistiske i forhold til et forbedret resultat i indeværende finansår.
CSC Airline Solution og CSC Healthcare leverer positive resultater. Regionens samlede økonomiske præstation i indeværende finansår er i stabil bedring."