Pc-markedet er skrumpet mange år i træk efterhånden.
Det er sket i takt med, at tablets og smartphones har taget over i forbrugernes hjem, og mens pc'ernes levetid er steget markant.
Når der endelig er nogle pc-produkter, der rent faktisk sælger godt, er det typisk 2-i-1-maskinerne, der kombinerer tablet-oplevelsen med pc-oplevelsen - og det kan så eksempelvis være en Surface, som Microsoft selv står bag.
Den vedvarende krise på det mere traditionelle pc-marked bør derfor også få producenterne til enten at give deres forretninger et gennemgribende eftersyn eller ligefrem forlade markedet.
Sådan lyder det barske budskab fra rådgivningsfirmaet Gartner i en ny markedsanalyse.
"Pc-leverandørernes ledere står med et svært valg og skal vælge imellem en hovedreparation af deres virksomheder eller at forlade markedet i 2020," skriver Gartner.
Læs også: Dramatisk nedtur for pc-giganterne - men Apple skiller sig ud med Mac-salget
"Hvis de beslutter at blive, skal de hurtigt finde ud af, hvilke ændringer, der skal foretages eller hvilke alternativer, der skal satses på på et overmættet pc-markedet."
Har svært ved at tjene penge
Gartner bygger udmeldingen på det faktum, at de fem største producenter på markedet, der står for samlet 76 procent af pc-salget, har svært ved at omsætte salget til positive resultater på bundlinjen.
"Den pc-forretningsmodel, vi traditionelt har kendt, er gået i stykker," lyder konklusionen fra Gartner.
Tvunget til at tænke i nye baner
"Mens dette ikke betyder, at det er forbi med pc-markedet, så vil den installerede pc-base fortsætte med at skrumpe over de næste fem år, og det vil fortsætte med at udhule pc-leverandørernes omsætning og profit," skriver Gartner.
Gartner bringer selv nogle af de mulige overlevelsesstrategier på banen.
De spænder lige fra, at man både indfører nye produkter og nye forretningsmodeller til, at man eksempelvis kan holde fast i de produkter, man har - men tænke i nye forretningsmodeller.
"Nogle leverandører har måske behov for en helt ny forretnings- og produkt-strategi for at få ændret på deres situation."
"Pc-leverandørerne er nødt til at identificere deres kernekompetencer, evaluere interne ressourcer og tage fat på en eller flere alternative forretnings- og produktinnovationsmodeller for at blive i eller forlade pc-markedet."
Læs også:
Dramatisk nedtur for pc-giganterne - men Apple skiller sig ud med Mac-salget
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Trods historisk krise på pc-markedet: Danskerne købte en million nye maskiner i 2015