Otte billing-servere placeret i Sverige har det hele i hukommelsen.
Altså alle de informationer, der fortæller, hvor din virksomheds telefoner er, og hvor stort forbrug, de genererer.
Informationerne er baseret på roaming-oplysninger fra hele verden og kan fortælle, om en telefon i Kina eller Marokko suger data til kæmpepriser.
Oplysningerne opdateres konstant og giver således virksomhederne et overblik, der nærmer sig realtid og som kan fortælle, hvad udgifterne til telefonregningen er lige nu.
Virksomheder med mange telefoner typisk nogle af landets største virksomheder kan i en grafisk brugerflade bevare overblikket over hele telefonparken på et enkelt skærmbillede.
Ligeledes kan den enkelte bruger få detaljerede informationer om, hvordan forbruget gebærder sig.
"Roaming er en lidt kompliceret affære," fortæller Anders Stokvad, der er dataanalytiker i teleselskabet Telia.
"Der er individuelle aftaler med de forskellige selskaber i de forskellige lande, og man afregner til forskellige priser for forskellige tjenester. Det betyder, at der er rigtig mange tråde, der skal bindes sammen, før man kan skabe det samlede billede af udgifterne."
De mange data opsamles i første omgang i en betalings-hub, hvor telefirmaet afregner betalingen for de data, der er transporteret gennem de enkelte udbyderes net.
"En operatør i Indian tager eksempelvis en høj pris for, at vi må benytte netværket. I nogle lande koster det således mange penge, og den regning bliver lagt hos vores kunde. Derfor er det naturligt, at de gerne vil følge med i forbruget."
Først betaling så information
De enkelte abonnenter har via deres nummer en unik nøgle, der betyder, at man kan følge (og afregne) forbruget. Den er fundamentet for, at it-systemet kan genkende den telefonerende.
Efter en tur gennem betalingsmøllen sendes informationerne videre til et analysesystem, der kan samle informationerne på den enkelte bruger i den enkelte virksomhed.
Forbruget vises så i en grafisk brugerflade, så man kan følge forbruget i noget, der nærmer sig realtid.
"Vi indsamler informationer på de enkelte kald op til otte gange i døgnet, og når informationerne er behandlet i vores datacenter i Sverige, så ligger de i systemets hukommelse, hvilket betyder, at informationerne er helt friske og kan tilgås lynhurtigt," fortæller han.
Hastigheden er en af de ting, der gør løsningen interessant.
"Det er ikke mange år siden, at der kunne gå flere dage før roaming-oplysningerne blev registreret. Det betød, at det var svært at stoppe et eventuelt roaming-problem, før det var for sent," forklarer han.
Baggrunden for at udvikle systemet er da også, at teleudbyderen har en række store erhvervskunder, der ønsker at følge telefonforbruget tæt, så roaming-udgifterne ikke kom ud af kontrol.
Udfordringen har været, at de enkelte kunder har forskellige ønsker til, hvordan forbruget skal følges.
"Efter vi har samlet informationer i en analysemotor, kan firmaerne nu selv vælge hvilke parametre, der skal måles på. Systemet sammensætter ganske enkelt den menu, som der efterspørges i den web-grænseflade, som stilles til rådighed. På den måde sammensætter kunden selv overblikket, og vi skal ikke bygge de enkelte løsninger."
Ligeledes anvender Telia også løsningen til internt brug blandt andet i forbindelse med den roaming-regulering, der sker via EU.
Er det kun et tilbud til erhvervskunder, eller tilbyder I også en løsning ala den firmaet 3 har, hvor den enkelte kunde kan følge sit forbrug
"Det er til erhvervskunder og til internt brug."
Læs også: Sådan arbejder teleselskabet 3 med kundedata: "Som teleselskab ved vi rigtigt meget om vores kunder"
"Roaming er efterhånden den eneste variabel, der er for vores kunder. Sms eller tale er oftest på flat rate-kontrakter, og der er ligeledes ret store datapakker i de fleste abonnementer. Derfor er det vigtigt, at kende roaming-afgiften."
Kan informationerne også bruges til at tilbyde nye abonnementer, eksempelvis hvis en medarbejder skifter arbejdsopgaver i virksomheden og i den forbindelse skifter teleforbrug?
"Ja, det er en mulighed. Virksomheden får en oversigtsrapport, hvor man kan se, om der er grundlag for at ændre på abonnementet. Ofte er de store aftaler dog forhandlet som samlede kontrakter."
Gemmer data i tre år
Hvad er der elles af muligheder for brugerne af systemet?
"De kan opsætte alarmer i systemet, så der advares om specifikke hændelser. Man kan eksempelvis sætte systemet op til at tjekke telefoner, der anvendes i Brasilien tre gange i døgnet, og få en alarm på alle de brugere, som har brugt for mere end 150 kroner."
"Meningen er, at det skal skabes overblik og kontrol så tæt på, at tingene sker, som det er mulig, samt til at kontrollere, at vi giver de rigtige priser."
Hvor længe opbevarer I data?
"Vi må gemme dem i tre år. Det giver også god mening for kunderne, at der er en historik, så man kan sammenligne tidligere års forbrug med det nuværende."
Derved bliver management-rapporten også et hurtigt dataudtræk i stedet for at kompliceret regnestykke i Excel.
"På den måde kan vores kunder følge med i om et abonnement passer til forbruget eller, om der er et overforbrug af roaming-data eksempelvis på grund af overdreven brug af streaming" siger han.
Læs også:
Sådan arbejder teleselskabet 3 med kundedata: "Som teleselskab ved vi rigtigt meget om vores kunder"