Kommunikation mellem mennesker er en lukrativ forretning, hvis det gøres ordentligt.
Det sander gigantiske selskaber som Microsoft, Citrix og Facebook, der alle på den ene eller anden måde tjener milliarder på kommunikations-platforme.
Virksomheder verden over erstatter i disse år deres gamle fastnettelefoner med "unifying communications"-platforme som eksempelvis Skype for Business, der samler telefon, mail og chat i ét.
Det er blandt andet derfor, at headset-producenten Sennheiser Communications for anden gang er endt med en topplacering i Computerworlds Top 100 i kategorien for pc- og udstyrsproducenter.
For når virksomheder investerer i kommunikationsplatforme, kræver det også en investering i headsets til de ansatte.
"Der sker i øjeblikket et skred, hvor virksomheder ser potentialet i tjenester som Skype for Business. Tjenesterne kan samle hele virksomhedens kommunikation, og vi kan tydeligt mærke hos os, når virksomheder skal ud at investere i tusindvis af nye headsets," siger administrerende direktør Jeppe Dalberg-Larsen.
Det bedste af to verdener
Firmaet startede for 13 år siden som et joint venture mellem tyske Sennheiser og danske William Demant Holding, som ejer Oticon.
Begge firmaer med evner og knowhow inden for lyd: Sennheiser med en stærk viden om og et brand indenfor højttalere og mikrofoner og Oticon med årelang ekspertise inden for høreapparater.
"Det lyder ikke så sexet at lave høreapparater, men det er genialt, når der skal laves headsets. Oticon har over 100 års erfaring med at lave bittesmå højttalere og med at bruge algoritmer til at filtrere udefrakommende støj væk," siger Jeppe Dalberg-Larsen.
Den knowhow implementeres i Sennheiser Communications headsets, så du i mindre grad bliver forstyrret af den kollega, der sidder lige ved siden af dig. De populære åbne kontorlandskaber kræver headsets, der skal kunne filtrere lyden omkring dig, så dine kollegaers stemmer ikke følger med igennem røret.
"For eksempel kan man gå ind og forstærke de frekvenser, hvor stemmer befinder sig. På den måde kan man forbedre lyden for din modtager, mens man kan filtrere lyd omkring dig væk," siger Jeppe Dalberg-Larsen.
Store ambitioner
Sennheiser Communications har etableret sig som nummer tre på verdensmarkedet af headset til kontorbrug i skyggen af markedets to mastodonter, Plantronics og danske GN Netcom, som tilsammen har mere end 85 procent af verdensmarkedet.
Tidligere var særligt callcentre blandt Sennheiser Communications' store kundeområder, men det marked er ved at være mættet.
"Der kommer ikke flere callcentre, men markedet for headsets til virksomheder forventes at vokse med 10 procent om året de næste fem år, så selvom vi er den lille treer, er der ambitioner om at tage store markedsandele," siger Jeppe Dalberg-Larsen.
For bare fem år siden benyttede godt 10 procent af befolkningen et headset. I dag er tallet i nærheden af 70 procent.
Derfor handler det om at distancere sig selv fra konkurrenterne. Jeppe Dalberg-Larsen placerer selv Sennheiser Communications' headsets i den lidt dyrere ende af skalaen, men uden at det bliver et luksusbrand.
"Vi er ikke det billigste brand, men vi forsøger at lave en rigtig god lyd til en fair pris. De to andre konkurrenter er dygtige - vi fokuserer måske bare en smule mere på lyden," slutter Jeppe Dalberg-Larsen.
I Computerworlds nye Top 100-undersøgelse har vi nærstuderet de seneste to årsregnskaber fra 482 danske it- og televirksomheder.
For at være med i feltet skal virksomheden enten have personaleomkostninger på 10 millioner eller mere eller en opgivet omsætning på 20 millioner eller mere.
Læs mere:
Top 100: Sådan kårer Computerworld Danmarks dygtigste it-virksomheder
Top 100/2016: Se listen med de dygtigste it-forhandlere i Danmark
Top 100/2016: Her er listen med Danmarks bedste ERP-leverandører