Frem for at være god med oliekande og skruetrækker skal fremtidens CIO kunne begå sig i regneark, BI-værktøjer og powerpoint-præsentationer.
For aldrig tidligere har topledelsen i det danske erhvervsliv været så åben for, at CIO'en og dennes digitaliseringsforståelse kan bidrage positivt til forretningen.
Det er en af hovedkonklusionerne i den 21. udgave af Rambøll og Dansk IT's årlige udgivelse 'IT i Praksis', som er blevet offentliggjort i denne uge.
Publikationen bygger blandt andet på svar fra 353 it- og/eller forretningsansvarlige fra den private og offentlige sektor.
"Døren står virkelig åben til, at CIO'en kan biddrage til forretningen," forklarer Rambølls direktør for business technology, Steen Christensen, ved lanceringen af IT i Praksis 2016.
Rykker hurtigst med strategi
Undersøgelsen IT i Praksis 2016 viser, at 85 procent forventes at have en digital strategi inden 2019 - enten særskilt eller som del af den normale strategi.
Og des mere digital parat en virksomhed er med nedfældet strategi, jo hurtigere forventes det også, at virksomheden rykker i gennemførelsen af projekter og kan efterleve forretningens ønsker.
"Naturligvis er det væsentligt at se så langt ud i fremtiden som muligt, men det er klart, at sådan en strategi bør genbesøges om et eller to år på grund af forandringer. Retningen er dog vigtig at holde sig for øje," siger Steen Christensen fra Rambøll.
Læs også: It-direktør i Novo Nordisk stryger helt til tops: Bliver CEO efter Lars Rebien
Forskelle på CEO og CIO
Undersøgelsen viser også visse forskelle på, hvordan den administrerende direktør og it-direktøren ser på de initiativer, der skal til for at blive en succesrig virksomhed.
Således peger danske CEO's fra private virksomheder på, at automatisering af administrative processer er en klar førsteprioritet. Dette område ligger kun som nummer seks på CIO'ernes to-do-liste.
CIO'erne ser derimod en styrket indsats mod it-usikkerheder som sin væsentligste opgave i år, mens sikkerheden ligger ned som femteprioritet hos topcheferne.
CEO'en og CIO'en kan derimod godt være enige om, at udvikling af en digital forretningsstrategi er en andenprioritet.
De danske administrerende direktører udtrykker i undersøgelsen også ønsker om, at CIO'en understøtter ledelsen i forhold til beslutningstagning, mens CIO'en prioriterer dette område på en 11. plads over de vigtigste udviklings- og forbedringsinitiativer.
"Set fra CEO'ens stol findes meget af den nødvendige viden i virksomhedens systemer, så hvorfor er det, 'at CIO'en ikke kan fremskaffe det fornødne?'," lyder det retorisk i rapporten.
CEO'en står med åbne arme
At en moderne it-ansvarlig også har forretningsforståelse, er efterhånden ved at være en gammel traver inden for det relativt nye teknologifelt.
CEO'erne udtrykker i IT i Praksis 2016 også stærke ønsker om, at CIO'en tilpasser sin it-organisation til forretningen, mens både CIO og CEO peger på, at de skal være fælles om udarbejdelse af forretningsstrategien.
Derimod er der stor forskel, når det kommer til de to direktørtypers syn på, at CIO'en aktivt skal drive forretningen fremad med inddragelse af kunder/slutbrugere.
"CEO'erne står med åbne for at få CIO'erne og it-organisationerne med, og for at få hjælp til at forstå, hvad it i virkeligheden kan. CIO'erne sidder tilsyneladende blot på deres hænder og giver udtryk for, at de i virkeligheden ikke er synderligt interesseret i, hvad kunderne mangler og forventer," lyder det fra IT i Praksis 2016.
Læs også:
Stor undersøgelse konkluderer: Danskerne hungrer efter mere data-deling i det offentlige