Den europæiske fly-producent Airbus er i fuld gang med at udvikle et selv-flyvende luft-fartøj, som skal kunne anvendes af almindelige mennesker.
Det lyder som noget fra en science fiction-film, men Airbus kan ikke desto mindre se store muligheder i udviklingen, der skal føre til klarmeldingen af den første prototype inden for et års tid.
"I løbet af så lidt som 10 år, kan vi have produkter i markedet, som kan revolutionere by-mæssig transport for millioner af mennesker," lyder det fra Rodin Lyasoff, der står i spidsen for projektet, som kører under udviklingsselskabet Airbus A3.
Airbus har flere projekter kørende, der sigter mod samme mål. Et af projekter - 'Vahana' - sigter mod at udvikle en platform til et flyvende fartøj til både passager- og fragt-transport.
Hertil kommer en slags drone-lignende flyvende bus, som Airbus arbejder på under navnet CityAirbus.
I første omgang skal CityAirbus føres af en pilot, men det er hensigten, at drone-bussen skal kunne flyve automatisk via den selvflyvende Vahana-platform, som skal kunne implementeres nemt.
Hertil kommer Airbus' Skyways-projekt, som sigter mod sammen med Singapore at udvikle et system til ubemandet pakke-transport via droner i Singapore, der i modsætning til at andre lande har været flink til at give tilladelse til drone-flyvning over land og by.
Airbus har ligeledes udskrevet en konkurrence om udvikling af fremtidens cargo-drone.
Ifølge Airbus skal årsagen til, at selskabet for alvor intensiverer arbejdet findes i den demografiske udvikling.
Der har i mange år pågået en massiv tilflytning til verdens storbyer fra de mere tynd-befolkede egne, og ifølge Airbus vil denne tilvækst af verdens store byer føre til stort pres på vejene i byerne indenfor relativt få år.
Læs også: Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt
Allerede i dag plages mange storbyer af meget store trafikmængder.
"Mange af de nødvendige teknologier [til at bygge et flyvende bil-fartøj, red] har vi allerede. Vi har batterier, motorer og avanceret fly-elektronik," siger Rodin Lyasoff.
Sensor-teknologier
Udviklings-arbejdet kommer derfor til at fokusere på de teknologier, der fortsat ikke er gode nok til opgaven.
Det drejer sig eksempelvis om sensor-teknologier, der med meget høj træfsikkerhed kan identificere fremmede objekter, som fartøjet skal undvige.
For tiden tillader ingen lande, at selvflyvende fartøjer - droner og andre - flyver over beboet område, da det vurderes, at risikoen for, at de falder ned er for høj.
"Vi er nødt til at forberede os på større anvendelse af ubemandede luftfartøjer i by-områder," lyder det fra Airbus.
Læs også: Uber sender de første selvkørende hyrevogne på gaden om få dage
Ideen om drone-transport i byerne er ikke ny, men Airbus er blandt de første store producenter, der for alvor kaster sig over udviklingsarbejdet.
Mange mindre iværksætter-firmaer har i de senere år kastet sig over lignende udviklingsarbejde, hvilket har resulteret i en stribe af mere eller mindre vellykkede droner og billignende fartøjer.
Du kan se nogle af dem i dette galleri: Fremtidens flyvende biler - her har du 10 bud på din (måske) kommende bil.