Spotify skal i langt højere grad omfavne 'upcoming' musikstjerner, og det kan ende med et opkøb af den konkurrerende streamingtjeneste Soundcloud.
Sådan lyder det svenske it- og erhvervsmedie DiDigitals konklusion på et interview, som Spotify-stifter Daniel Ek i weekenden medvirkede i på svenske TV4.
Her forklarede Daniel Ek, at den teknologiske udvikling betyder, at der i løbet af de næste 10 år vil ske en formidabel udvikling i antallet af nye musikere.
"Det skyldes, at barrieren for at skabe musik bliver meget, meget lavere," siger han og uddyber herefter, hvad det kommer til at betyde for Spotify:
"I dag har Spotify to millioner kunstnere på vores platform. For os handler de næste 10 år om at gøre de mange nye musikere i stand til at leve af deres musik og sætte dem i forbindelse med et helt nyt publikum. I dag siger vores brugere til os: 'Præsenter os for ny musik', mens kunstnerne siger 'Hjælp mig med at finde et nyt publikum'. De to ønsker er i virkeligheden to sider af samme sag," lyder det fra Daniel Ek.
Kræver kursskifte
Det vil ifølge DiDigital kræve et kursskifte af Spotify, hvis tjenesten skal omfavne de nye uprøvede og talentfulde musikere.
Den logiske konsekvens vil ifølge det svenske medie derfor være, at Spotify enten lurer på at opkøbe Soundcloud eller forsøger at udvikle sin egen pendant til Soundcloud.
Kan lancere musik uden om pladeselskaberne
Ligesom Spotify er Soundcloud stiftet i Stockholm af svenske iværksættere.
Men de to stifterede Alexander Ljung og Eric Wahlforss flyttede dog deres virksomhed til Berlin, hvor virksomheden i dag har hovedkvarter.
Soundcloud udmærker sig især ved at have en community-agtig tilgang, der betyder, at tjenesten har et solidt tag i det musikalske vækstlag, der har omfavnet muligheden for at kunne publicere musik på tjenesten uden indblanding fra pladeselskaberne.
Millioner af brugere og milliardværdi
I dag har Soundcloud 40 millioner registrerede brugere, og tjenesten har fået tilført kapital fra prominente venturekapital-investorer fra Silicon Valley.
Her i blandt den amerikanske skuespiller Ashton Kutcher, og tidligere i år hentede Soundcloud yderligere 650 millioner kroner i kapitaltilførelse, hvor af de knap 460 millioner kroner kom fra det sociale medie Twitter.
Når det svenske medie spekulerer i opkøbsinteresse fra Spotify, skyldes det blandt andet, at det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg for mindre end en måned siden kunne reportere, at investorerne bag Soundcloud i øjeblikket sonderer mulighederne for et salg.
Ifølge Bloomberg er det investorernes forhåbning, at de kan afhænde tjenesten for knap 6,5 milliarder kroner.
Læs også:
Derfor ender du altid med at høre det samme musik på Spotify
Den danske musikbranche raser over Youtube-betingelser: Google betaler ikke nok