Danmarks største teleselskab, TDC, er fortsat under hårdt pres og vil - igen - skulle fremvise et regnskab med tilbagegang i omsætning og tab af kunder.
Sådan lyder det i en skriftlig analyse af Morten Imsgard, teleanalytiker i Sydbank, forud for TDC regnskab for årets andet kvartal, der lander onsdag.
Morten Imsgard skriver dog samtidig, at de prisstigninger, TDC har gennemført på mobilabonnementer, dæmper omsætningsfaldet i privatforretningen:
"Vi forventer, at TDC vil tabe 4.000 private mobiltelefonikunder i 2. kvartal."
"Til gengæld estimerer vi en stigning på to kroner i ARPU i mobiltelefoniforretningen i forhold til niveauet i 2. kvartal 2015 drevet af prisstigninger."
Morten Imsgard og Sydbank uddyber i analysen, hvordan det redder TDC's omsætning i mobilforretningen:
"Prisstigningerne betyder, at vi ser en omsætningsvækst på 3,7 procent inden for mobiltelefoni i forhold til 2. kvartal 2015."
Her går det den forkerte vej for TDC
Sydbank skriver samtidig, at banken forventer, at TDC også vil tabe 2.000 kunder i internetforretningen og 5.000 TV-kunder i kvartalet.
"Vi ser en samlet omsætning i 'Privat' på 2.702 mio. kr. i 2. kvartal 2016, hvilket svarer til en tilbagegang på 2,4 procent i forhold til 2. kvartal 2015," lyder forventningen fra Morten Imsgard fra Sydbank forud for TDC's regnskab på onsdag.
Også TDC's erhvervsforretning er samtidig under pres. Om den del af TDC skriver Sydbank:
"Vi estimerer en samlet omsætningstilbagegang på 9,9 procent i 2. kvartal 2016 i forhold til 2. kvartal 2015. Det svarer til en omsætning på 1.287 millioner kroner i 2. kvartal 2016."
TDC kvartalsregnskab ser således ud til at vise mange af de samme udfordringer for TDC, som også var dominerende i årsregnskabet: Det er kort sagt en presset telekoncern. Læs mere om det her.
Den danske telebranche kæmper med næb og kløer
Det er i øvrigt langt fra kun TDC, der over det seneste år har hævet priserne på de billige mobilabonnementer.
Faktisk har alle de store danske teleselskaber hævet prisen på det billigste mobilabonnement efter flere års intens priskrig.
Læs mere om den udvikling her.
Mens de store selskaber altså forsøger at få lagt en dæmper på priskrigen, har ikke mindst opkomlingen Plenti i de seneste måneder forsøgt at kapre kunder ved hjælp af blandt andet meget aggressive priser.
Kampen om de danske mobilkunder er fortsat ganske hård. I det spil er det ikke mindst TDC, der er under pres.
I vores gennemgang af udviklingen på markedet i andet halvår 2015, kunne vi fortælle TDC's kundebase skrumpede med over 38.000 mobilabonnementer, mens eksempelvis, mens både 3, Telia og Telenor hentede kunder.
Læs mere her:
Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3
Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark
Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant