Efter en længere afmatning i det globale salg af smartphones, ser det ud til, at salget nu igen er begyndt at vokse - om end ganske lidt.
Ifølge tal fra analysehuset Strategy Analytics er det globale salg af smartphones således steget med lige under en procent i kalenderårets andet kvartal i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.
Stigningen kommer efter, at Strategy Analytics i det foregående kvartal meldte om et fald på tre procent.
Det kan du læse mere om her: Et vendepunkt er nået: Salget af smartphones falder for første gang nogensinde
Ifølge Strategy Analytics er der dermed tegn i markedet på, at bunden har været nået, og at det nu mere eller mindre permanent igen begynder at gå fremad.
Ifølge tallene er der kalenderårets andet kvartal blevet solgt 340,4 millioner smartphones.
Analysehuset peger dog på, at markedet fortsat er præget af mætning i store markeder - ikke mindst det kinesiske - ligesom politiske begivenheder som Storbritanniens exit fra EU har ramt efterspørgslen, hedder det.
Mens Apple fortsætter selskabets første iPhone-nedtur nogensinde, ser det anderledes positivt ud for verdens største smartphone-producent, Samsung.
Selskabet har netop lukket dets mest profitable kvartal i de seneste to år. Salget har især været præget af høj efterspørgsel efter topmodellerne Galaxy S7 og S7 edge samt mellemmodellerne som Galaxy A og J.
Verdens største
Samsung er fortsat verdens største smartphone-producent og lægger yderligere afstand til den næststørste producent, Apple.
Samsung sælger i dag næsten dobbelt så mange smartphones som Apple.
Samsung har i andet kvartal solgt 77,6 millioner enheder (71,9 millioner i samme kvartal i fjor). Det giver en markedsandel på 22,8 procent (21,3 procent i samme kvartal i fjor).
Apple har solgt 40,4 millioner iPhones (47,5 millioner i samme kvartal i fjor). Markedsandel på 11,9 procent (14,1 procent i samme kvartal i fjor).
Efter de to store spillere finder vi på tredjepladsen kinesiske Huawei (32 millioner solgte enheder), på fjerdepladsen kinesiske Oppo (18 millioner solgte) og på femtepladsen kinesiske Xiaomi (14,7 millioner solgte enheder).
Mest bemærkelsesværdig er Oppo, hvis salg er mere end fordoblet i forhold til samme kvartal i fjor med en stigning på ikke mindre end 137 procent.
Det skyldes kraftig fremgang på det kinesiske marked, mens selskabet også har vind i sejlene på det store indiske marked, hedder det.
Læs også: Apples omsætning og indtjening styrtdykker - salg af iPhone falder med stor hast