Artikel top billede

Netflix-lyntoget er stoppet efter flere fede år - hvad gik galt?

Den vulkanske vækst er bremset hårdt op hos streamingtjenesten Netflix, som skyder skylden på pressedækningen i foråret. Læs her, hvad Netflix forventer af vækstmuligheder i de kommende måneder.

Da streamingtjenesten Netflix i starten af året åbnede for sine film og tv-serier i 130 nye lande, var målet at score to millioner nye globale brugere.

Samtidig havde streamingtjenesten en halv million nye kunder i kikkerten på det amerikanske hjemmemarked.

Begge vækstmål er dog kikset, må Netflix erfare i sit andet kvartalsregnskab, hvor selskabet i alt kunne tilføje 1,68 millioner nye abonnenter til sin brugerbase på nu i alt godt 83 millioner kunder.

Det er den svageste kundetilgang til Netflix i tre år, efter selskabet i det seneste halve år ellers er vokset med knap ni millioner nye brugere.

Læs også: Galleri: Kom med inden for i Netflix' hovedkvarter

Samtidig faldt selskabets aktie 14 procent lige omkring nyheden om kvartalsregnskabet, hvor omsætningen lyder på 13,3 milliarder kroner, mens indtjeningen er på 276 millioner kroner.

Så helt skidt ser det ikke ud, men hvorfor er kundetilgangen til Netflix stagneret, så selskabet rammer næsten en million nye kunder ved siden af sine egne vækstmålsætninger?

Forhøjet priser

Den mest umiddelbare forklaring på stagnationen er, at Netflix har forhøjet sine priser i de senere år.

Prisstigningen kan også mærkes i Danmark, hvor et standardabonnement nu koster 89 kroner mod de sædvanlige 79 kroner per måned.

I USA har prisen på selvsamme abonnement rykket sig fra 6,99 dollar til i dag at koste 9,99 dollar per måned, hvor selskabet undervejs dog har forsøgt at beskytte de loyale og gamle kunder mod prisstigningerne.

Den strategi kan du læse mere om her: Netflix losser danske priser i vejret

I hvert fald lige indtil april, hvor flere medier skrev, at de 'gamle' prisstigninger også vil ramme de loyale abonnenter, som har haft et Netflix-abonnement i flere år.

I et brev til sine aktionærer forklarer Netflix pressedækningen i april som en årsagerne til den relativt svage kundetilstrømning.

"Vi tror, at nogle medlemmer så nyhederne som nye prisstigninger snarere end, at vi efter to år endte prisbeskyttelsen for loyale medlemmer," lyder det i Netflix' brev til aktionærerne.

Samtidig lyder det, at nyhedsstrømmen måske har kostet noget på den korte bane i form af færre medlemmer end forventet. Men at streamingvirksomheden med de nye priser vil have flere penge mellem hænderne til at investere i nyt indhold, som fastholder og lokker nye medlemmer til.

Mere konservativt gæt

Grundet den svage kundetilstrømning i andet kvartal er forventningerne til kundevæksten i tredje kvartal ganske moderat i USA, hvor prisstigningerne hos de loyale kunder fortsætter året ud.

Derimod ser selskabet mere optimistisk på vækstmulighederne på det globale marked.

For her er prisstigningerne hos længerevarende kunder i blandt andet Danmark, resten af Norden, Canada, Storbritannien og i Latinamerika overstået.

"I tredje kvartel forventer vi en international stigning på to millioner kunder. Vores tilgang med at udvide vores globale tilstedeværelse i januar har gjort, at vi har lyttet, lært og kunnet justere hurtigt," lyder det fra Netflix.

"Nu er vi seks måneder inde i udvidelsen til de mange lande, og vi vil gøre tjenesterne i Polen og Tyrkiet mere lokale med en tilføjelse af lokale sprogmuligheder i brugergrænsefladen, i undertekster og eftersynkronisering," fortsætter streamingselskabet i sit brev til aktionærerne.

Samtidig bliver det forklaret, at samme øvelse kan andre lande også komme igennem, når det er økonomisk rentabelt.

Læs også:
På besøg hos Netflix: Sådan lokker algoritmerne dig til at se mere og mere tv

Sådan vil Netflix tackle sine store udfordringer med VPN-pirater




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere