Da streamingtjenesten Netflix i starten af året åbnede for sine film og tv-serier i 130 nye lande, var målet at score to millioner nye globale brugere.
Samtidig havde streamingtjenesten en halv million nye kunder i kikkerten på det amerikanske hjemmemarked.
Begge vækstmål er dog kikset, må Netflix erfare i sit andet kvartalsregnskab, hvor selskabet i alt kunne tilføje 1,68 millioner nye abonnenter til sin brugerbase på nu i alt godt 83 millioner kunder.
Det er den svageste kundetilgang til Netflix i tre år, efter selskabet i det seneste halve år ellers er vokset med knap ni millioner nye brugere.
Læs også: Galleri: Kom med inden for i Netflix' hovedkvarter
Samtidig faldt selskabets aktie 14 procent lige omkring nyheden om kvartalsregnskabet, hvor omsætningen lyder på 13,3 milliarder kroner, mens indtjeningen er på 276 millioner kroner.
Så helt skidt ser det ikke ud, men hvorfor er kundetilgangen til Netflix stagneret, så selskabet rammer næsten en million nye kunder ved siden af sine egne vækstmålsætninger?
Forhøjet priser
Den mest umiddelbare forklaring på stagnationen er, at Netflix har forhøjet sine priser i de senere år.
Prisstigningen kan også mærkes i Danmark, hvor et standardabonnement nu koster 89 kroner mod de sædvanlige 79 kroner per måned.
I USA har prisen på selvsamme abonnement rykket sig fra 6,99 dollar til i dag at koste 9,99 dollar per måned, hvor selskabet undervejs dog har forsøgt at beskytte de loyale og gamle kunder mod prisstigningerne.
Den strategi kan du læse mere om her: Netflix losser danske priser i vejret
I hvert fald lige indtil april, hvor flere medier skrev, at de 'gamle' prisstigninger også vil ramme de loyale abonnenter, som har haft et Netflix-abonnement i flere år.
I et brev til sine aktionærer forklarer Netflix pressedækningen i april som en årsagerne til den relativt svage kundetilstrømning.
"Vi tror, at nogle medlemmer så nyhederne som nye prisstigninger snarere end, at vi efter to år endte prisbeskyttelsen for loyale medlemmer," lyder det i Netflix' brev til aktionærerne.
Samtidig lyder det, at nyhedsstrømmen måske har kostet noget på den korte bane i form af færre medlemmer end forventet. Men at streamingvirksomheden med de nye priser vil have flere penge mellem hænderne til at investere i nyt indhold, som fastholder og lokker nye medlemmer til.
Mere konservativt gæt
Grundet den svage kundetilstrømning i andet kvartal er forventningerne til kundevæksten i tredje kvartal ganske moderat i USA, hvor prisstigningerne hos de loyale kunder fortsætter året ud.
Derimod ser selskabet mere optimistisk på vækstmulighederne på det globale marked.
For her er prisstigningerne hos længerevarende kunder i blandt andet Danmark, resten af Norden, Canada, Storbritannien og i Latinamerika overstået.
"I tredje kvartel forventer vi en international stigning på to millioner kunder. Vores tilgang med at udvide vores globale tilstedeværelse i januar har gjort, at vi har lyttet, lært og kunnet justere hurtigt," lyder det fra Netflix.
"Nu er vi seks måneder inde i udvidelsen til de mange lande, og vi vil gøre tjenesterne i Polen og Tyrkiet mere lokale med en tilføjelse af lokale sprogmuligheder i brugergrænsefladen, i undertekster og eftersynkronisering," fortsætter streamingselskabet i sit brev til aktionærerne.
Samtidig bliver det forklaret, at samme øvelse kan andre lande også komme igennem, når det er økonomisk rentabelt.
Læs også:
På besøg hos Netflix: Sådan lokker algoritmerne dig til at se mere og mere tv
Sådan vil Netflix tackle sine store udfordringer med VPN-pirater