Logistikbranchen er tvunget til at digitalisere, hvis den skal følge med tiden.
For kunderne er simpelthen for godt vant til at finde sig i mindre end det komplette overblik.
Det mener Kuno Lange Jensen, it-direktør i Scan Global Logistics (SGL), der er et dansk logistikfirma, som blandt andet arbejder med transport af nødhjælp.
"Hvis man ikke digitaliserer, kommer kunderne til at gå et andet sted hen. Vi er jo alle sammen forbrugere, og vi gider ikke en leverandør, der ikke kan levere den samme service som de andre."
Direkte kontakt til chaufførerne
For et firma som Scan Global Logistics, der blandt andet har en række nødhjælpsorganisationer som kunder, betyder det, at kunderne kræver de samme ydelser, som almindelige forbrugere er vant til.
"Folk er vant til track and trace fra privatlivet, og det vil vores kunder også have nu. Så vi skal digitalisere i flere led. Både ud mod kunderne og ud mod underleverandørerne."
Det betyder blandt andet, at chaufførerne ude hos de enkelte vognmænd skal sende data direkte tilbage til SGL's systemer, som igen er forbundet med kunderne.
Læs også: Sådan skal data-analyse gøre dansk transportfirma til en bedre forretning
Gamle mobiler kan også komme med
Ikke en helt ligetil opgave i en branche, hvor hver sjette vognmand ikke engang har en hjemmeside.
"Vi bruger mange forskellige vognmænd, og mange af dem har heldigvis allerede digitaliseret meget af papirarbejdet. Men dem, der ikke har digitaliseret, bruger en app, som vi har fået udviklet."
Så langt, så godt. Men det er ikke helt nemt, at få chaufførerne til at bruge appen, forklarer Kuno Lange Jensen.
For selv hvis chaufførerne gerne vil bruge appen, er det ikke sikkert, at teknikken kan følge med. For ikke alle har de nyeste og smarteste mobiler med i førerhuset.
"Vi bruger også nogle gange udenlandske vognmand, og de har ikke altid de nyeste telefoner. Så er der heldigvis en html-version af appen, så de kan rapportere den vej."
Html-versionen er faktisk appens forgænger. For da SGL satte sig for at slippe af med papirarbejdet, ville virksomheden ikke vente på, at man havde færdigudviklet en app.
"Det var faktisk sådan vi startede. For det var en hurtig måde at komme ud over rampen," fortæller Kuno Lange Jensen.
Læs også: Alle taler om digitalisering - men spørgsmålet er om er du god nok til at levere varen