IoT og de såkaldt smarte produkter er stadig et af de helt store dyr i åbenbaringen, og både konferencer og konsulenter flyder over med advarsler om at komme med på bølgen, inden den skyller dig bort.
"Digital transformation er temaet i disse dage, og det handler ikke om kun om Silicon Valley-iværksættere, men om at alle selskaber kommer til at være digitale," lød ordene eksempelvis fra Microsofts Satya Nadella, da han skød dette års Microsoft Partner konference i gang.
Det kan du læse mere om her: Microsofts topdirektør: Her er de tre byggesten for fremtidens vinder-virksomheder
Så hvordan kommer du så i gang?
Computerworld har læst op på sagen, for Industriens Fond og DI-Digital har netop udgivet en såkaldt woorkbook, Smarte Produkter i Praksis, i forlængelse af projektet Intelligent Teknologi og Software.
Workbooken er ganske oversluelig, men som en service til læserne, får du tre højdepunkter her.
Råd nummer ét: Det kan ske før du tror
Lad dig ikke begrænse, når du sætter dit mål. Det kan altid lade sig gøre, før du tror. Den rivende udvikling i processorkraft og de faldende priser betyder, at selv dit mest urealistiske projekt bliver teknisk og økonomisk muligt inden for få år.
"Først skal du tænke på, hvad du vil, og bagefter skal du tænke på, om det kan lade sig gøre. Ellers tænker du i begrænsninger i stedet for visioner," siger Ulrik Nyman, lektor ved Institut for datalogi på Aalborg Universitet og en af forfatterne bag workbooken.
Hvis du tror, at teknologien til din idé ikke findes før om fem år, skal du bare gå i gang alligevel. Inden du er nået særligt langt med dit projekt, er der alligevel teknologi på plads til dit behov.
Råd nummer to: Erkend dine mangler
Du skal være bevidst om, hvad du ikke kan endnu. Det er nemlig vigtigt at du gør dig klart, hvad du mangler af viden og kapacitet for at opnå dit mål.
Når du eksempelvis ved, at du mangler teknologisk viden på et specifikt område, kan du gå i gang med at lukke det "teknologigap", der er mellem din virksomhed og dens mål.
Råd nummer tre: Foregrib dine kunders nye behov
Du skal stå klar med løsningen, før dine kunder ved, at de har et problem. Du skal holde øje med udviklingen både på dit eget område og på dine kunders områder. For næsten alle brancher får nye muligheder og udfordringer af udviklingen.
Hvis du kan stå klar med et værktøj, netop når dine kunder opdager, at de skal bruge det, er du langt foran konkurrenterne. For det nytter ikke noget, hvis du først begynder at udvikle løsninger, når kunderne efterspørger dem.
Af samme årsag skal du ikke bekymre dig over, at din idé kun kan virke, hvis den har en meget dyr komponent. For når markedet er klar til dit produkt, er komponenten alligevel billigere.
"Jeg plejer at sige, at de første iPhones kostede langt mere at bygge, end Apple solgte dem for. Men det var jo ligegyldigt, for Apple vidste, at der ville blive solgt millioner af dem, og teknologien ville blive billigere," forklarer Ulrik Nyman.
Er der overhovedet nogen virksomheder, der ikke skal med på bølgen?
Det er jo alt sammen meget godt. Men der må vel også være en grænse for, hvilke virksomheder der kan drage fordel af at gøre produkterne smartere.
Så er der egentlig nogen grund til at lade være med at udvikle smarte produkter?
"Kun hvis du har et øko-retro markedssegment. Men ellers kan jeg ikke se det for mig. Og du kan jo sagtens gennemgå øvelserne i workbooken uden at rykke på det. Så ved du i hvert fald, hvorfor du lader være," lyder det fra Ulrik Nyman.
Læs også: Alle vil gerne, men få kan finde ud af det: Sådan kommer du i gang med rigtig innovation