Den danske malerkæde Flügger er blevet hårdt ramt af et fejlslagent ERP-system, der er leveret af it-selskabet Datacon
Af kædens kvartalsregnskab fremgår det, at omsætningen i tredje kvartal faldt med ni procent som en konsekvens af et ERP-system, der ifølge regnskabet er fyldt med "fejl og mangler".
I samme periode blev virksomhedens driftsresultat reduceret med hele 29 procent.
Flüggers administrerende direktør, Peter Røpke, oplyser til Computerworld, at uoverenstemmelserne om ERP-systemet nu skal afklares i retten.
Derudover vil han ikke kommentere oplysningerne fra Flüggers regnskab.
"Vi har en verserende retssag, der er af meget teknisk karakter. Derfor ønsker vi at fremføre vores argumenter i retssalen og ikke i pressen," siger han til Computerworld.
Uoverenstemmelse om kvalitet
Peter Røpke oplyser til Computerworld, at retssagen bygger på en uoverenstemmelse om "kvaliteten af det teknisk udførte arbejde."
Til erhvervsmediet Finans har Peter Røpke tidligere oplyst, at Flügger som en konsekvens af problemerne med ERP-systemet i en periode har været helt afskåret fra at modtage ordrer eller sende varer ud til kunderne.
Derfor blev malerkæden, der har 555 butikker i hele Norden, i periode tvunget til at køre sin forretningen uden om ERP-systemet.
ERP-systemet er leveret af it-selskabet Datacon.
Her stiller direktør Jan Misser sig fuldstændigt uforstående overfor Flüggers kritik.
Ifølge ham skyldes fejlene nemlig Flügger selv, ligesom Datacon kører et inkassoforløb mod Flügger.
Du kan læse Jan Missers reaktion på Flüggers udsagn her: "Der har været masser af problemer, men det er ikke på grund af systemet. Det skyldes Flügger"
Peter Røpke fratræder senere på året som administrerende direktør for Flügger fordel for jobbet som administrerende direktør for det nordjyske teleselskab RTX Telecom.