Det går egentligt meget fornuftigt med salget af 3D-printere til erhvervsmarkedet, som ifølge analysehuset IDC vil stige støt i de kommende fire år - i nogle år og på nogle markedet med mere end 16 procent om året.
Men på markedet for 3D-printere til de private ser det værre ud: Ganske vist forventer IDC også her vækst, men markedet - der domineres af små 3D-printere til nogle tusinder kroner - er fortsat forsvindende lille.
"Forbruger-markedet har tydeligtvis ikke materialiseret sig, som mange ellers havde spået," lyder det fra IDC.
Det har fået en række producenter af 3D-printere til at skifte fokus fra de små og relativt prisbillige 3D-printere og over mod de store, erhvervsrettede 3D-printere, der koster betydeligt mere.
Grunden til det manglende gennembrud blandt forbrugerne er oplagt, mener IDC: Der mangler en 'killer app' - en funktion, som gør det helt tydeligt for forbrugerne, at en 3D-printer kan bruges til noget nyttigt og ikke kun til leg og fremstilling af sjove eksperimenter uden nogen egentlig nytteværdi.
Sådan en nytteværdi har den klassiske printer, i det den anvendes til print af breve, dokumenter, tegninger og meget andet, som kan anvendes i hverdagen til arbejde, lektier og lignende.
For producenterne gælder det desuden, at de privat-forbrugere, der vitterligt har investeret i en 3D-printer, har et meget lavt forbrug af de materialer, der anvendes til at printe 3D-modellerne.
Det betyder med andre ord, at de ikke printer ret meget, selv om de har anskaffet sig en 3D-printer. Igen peger det tilbage på, at markedet endnu ikke har fundet en 'killer app' til 3D-printerne.
Det har ifølge IDC betydet, at markedet et langt stykke hen ad vejen i dag domineres af kinesiske producenter, der kan producere til meget lave priser.
I deres jagt på en 'killer app' har flere 3D-printer-producenter indgået samarbejde med forskellige spil-firmaer. Ideen er, at printerne via særlige programmer kan anvendes til at printe forskellige figurer, scener og lignende fra spillene.
IDC vil ikke udelukke, at den type samarbejder kan føre til fremgang i markedet.
"Men det er ikke noget, som vi ser vil ske i den nærmeste fremtid. Lige nu begrænses potentialet i markedet kraftigt af manglen på en seriøs "gotta have it"-applikation for 3D-printere til private forbrugere," siger Tim Greene fra IDC til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Samme melding kommer fra konsulentfirmaet Wohlers Associates. Over for Computerworlds amerikanske nyhedsbureau mener direktør Terry Wohlers, at 3D-printere til private forbrugere kort og godt mangler en god grund til overhovedet at eksistere.
Han peger på, at et godt forsøg på at skabe et eksistensgrundlag kan være legeproducenten Mattels kommende ThingMaker, som Mattel ventes at lancere senere på året.
ThingMaker vil komme til at koste et par tusind kroner. Med den samt den medfølgende app vil børn kunne printe figurer og lignende fra Mattels legetøjsunivers direkte på maskinen, der ligeledes ligner et stykke legetøj.
Du kan se Mattels egen præsentation af ThingMaker her.
I erhvervslivet er de store brancher, når det gælder indkøb af 3D-printere, bil-branchen, tandlæger, sygehuse og luftfarts-industrien.
Analytikerne venter, at en af de store områder i fremtiden, vil blive printning af produktionsdele til blandt andet prototyper.
IDC peger på, at den hurtigst-voksende del af markedet er salg af 3D-printere til mellem 25.000 og 100.000 dollar - altså 170.000 og 670.000 kroner - som kan printe både metal og plastic.
Hvad kan man som privatforbruger egentlig anvende en 3D-printer til, som giver mening? Giv dit bud i debatfeltet herunder.
Læs også:
5.350 reviews kan ikke tage fejl: Her er de bedste 3D-printere
Fremtidens teknologier: Hvad er hype - og hvad skaber reelt værdi?
Godt nyt til motionisten: Adidas vil 3D-printe dine sko
Det er skøre de udviklere: Byggede 3D-printeren om til en kaffemaskine