Selv om søgemaskinen Google endnu kun tester sin gratis e-mail-tjeneste, som vil give brugerne en gigabyte lagerplads, har den skabt rav i branchen, og nu kommer reaktionen fra den største konkurrent, portalselskabet Yahoo.
Til sommer er Yahoo klar til at opgradere sin gratis mail-tjeneste, der har 40 millioner brugere, fra 4 til 100 megabytes.
Allerede i dag kan Yahoos brugere lagre 100 megabytes mail, men så skal de betale for det. Prisen er netop sat ned til 300 kroner om året.
Yahoo vil bevare sin betalte mailtjeneste, når det gratis produkt kommer op på 100 megabytes. Så vil de betalende kunder få mulighed for at gemme "praktisk talt ubegrænsede" mængder af mail, som Yahoo udtrykker det uden at blive mere konkret.
Yahoo mener dog, at slagsmålet om mailkunder handler om mere end kapaciteten på storage-systemet. Portalselskabet vil derfor integrere mail-tjenesten med sine andre produkter, blandt andet foto- og beskedtjenesten.
Netop beskedtjenesten står også foran en gennemgribende overhaling, der blandt andet vil give brugerne mulighed for at foretage telefonopkald via tjenesten.
Yahoo har i det hele taget indledt en større offensiv for at udfordre Googles nærmest enerådende status som webbets foretrukne søgemaskine. Det begyndte med, at Yahoo selv opsagde aftalen om, at Google leverer søgeresultaterne på portalen. I stedet lancerede Yahoo sin egen søgeteknologi, og siden er det lykkedes at vinde prestigekunden CNN fra Google.
Yahoo er også snart klar med en værktøjslinie, som brugerne kan downloade, så de kan få adgang til portalens tjenester, uden at de behøver at benytte deres web-browser.
Heller ikke Google ligger på den lade side. Selskabet har for nylig opdateret weblog-værktøjet Blogger, og en ny søgetjeneste for nyhedsgrupper er på vej. I lighed med Yahoo vil Googles mailtjeneste ifølge Washington Post desuden gøre det muligt at oprette private mailing-lister.