Det kan godt være, at CRM-software efterhånden er ved at være lidt af en gammel traver i it-sammenhæng, men det er stadig et nøgleelement i enhver virksomhed, der beskæftiger sig med kundekontakt og salg.
Samtidig har de senere år budt på masser af forbedringer af løsningerne med udgangspunkt i både mobile, social, dataanalyser og cloud.
Måske netop derfor voksede markedet for Customer Relationship Management Software faktisk med 12,3 procent i 2015.
Gartner konkluderer i en ny rapport, at der ialt blev omsat for 26,3 milliarder dollars på CRM-markedet i 2015 - det svarer til omkring 177 milliarder danske kroner.
Cloud-leverandørerne storsælger
Analysefirmaet peger på, at væksten blandt andet bunder i de mange fusioner og opkøb, der finder sted i disse år - det har ført til et øget salg hos de største CRM-spillere på markedet.
Det er interessant, at de fem største leverandører på markedet nupper hele 45 procent af den samlede omsætning.
Det er først og fremmest cloud-løsningerne, der driver væksten, skriver Gartner.
"SaaS-omsætningen voksede 27 procent over året, hvilket er mere end dobbelt så meget som den generelle CRM-vækst i 2015. Nye on-premises licenser gik tilbage med en procent i samme periode."
Salesforce nupper det meste
Det er først og fremmest Salesforce, der lukrerer på det gode cloud-salg.
Den amerikanske cloud-gigant havde en markedsandel på 19,7 procent i 2015 - altså godt en femtedel af markedet.
De følgende pladser går til SAP, Oracle og Microsoft, mens Adobe lige akkurat sneg sig ind på en femteplads på bekostning af IBM.
Her er Gartners opgørelse:
Læs også:
Her er de vigtige oplysninger, der alt for ofte mangler i dit CRM-system
Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?