Mens den offentlige sektor i dag løfter sløret for sin nye digitaliseringsstrategi frem mod 2020, har Digitaliseringsstyrelsen analyseret, hvordan det egentlig gik med it-strategien for 2011 til 2015.
Den helt store målsætning i den 'gamle' strategi var, at digitalisere 80 procent af kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor ved brug af digital post og offentlige selvbetjeningsløsninger, der samlet kunne spare Danmark for én milliard kroner.
Analysen med tal fra årsskiftet viser, at i tre ud af de fire såkaldte bølger inden for digital selvbetjening er 87 procent af anmeldelser, ansøgninger og andet nu digitaliseret.
Den sidste selvbetjeningsbølge blev lanceret i december, og der mangler endnu opfølgning.
På digital post var 77 procent af brevene ved årsskiftet sendt digitalt, mens 11 procent af borgerne var fritaget fra digital korrespondance med kommunerne, regionerne og staten.
Blank på økonomisk gevinst
Kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsens Center for brugervenlighed og implementering fortæller til Computerworld, at der siden januar er sket en stigning i digital post-tilmeldingen, så der er i dag er 89 procent af danskerne på mail-løsningen.
På kommunikationsområdet må det derfor konstateres, at det offentlig er kommet i hus med sine digitale målsætninger.
Men hvad så med den sparede milliard kroner, som blev stillet i udsigt tilbage i 2011?
"Der vil være naturligvis være nogle usikkerheder i den konkrete beregning af potentialet, fordi det kræver indhentning af tal fra samtlige myndigheder og vi kender ikke opgørelsen på kroner og øre."
"Men vi ved, at forudsætningerne med digital kommunikation er til stede for besparelsen på en milliard kroner," siger Louise Palludan Kampmann til Computerworld.
Læs også: Hård kritik fra Rigsrevisionen: Offentlige selvbetjeningsløsninger alt for dårlige
Hun lover, at der i forbindelse med opfølgning på den fjerde selvbetjeningsbølge senere på året vil blive fulgt op på, hvor meget den offentlige sektor så rent faktisk sparede med sin gamle it-strategi.
Successer og skuffelser
Kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen nævner, at når der kommer besøg fra andre lande for at høre om Danmark it-strategi fra 2011-2015, er der særligt ét område, som de gerne vil høre nærmere om.
"Vores digitale samarbejde på tværs i den offentlige sektor er ret unikt for Danmark, og det vil folk udefra altid gerne høre noget mere om, hvordan vi gør," siger Louise Palludan Kampmann.
Hun nævner også, at danskernes villighed til at omfavne både selvbetjening og digital post i sig selv har været en succes ved den gamle strategi.
"Pudsigt nok har den ældre del af befolkningen været meget opmærksom på kanal-skiftet, og derfor var de ældre også hurtige til at bakke op omkring den. Det har derimod knebet lidt med at få fat i de unge," fortæller Louise Palludan Kampmann.
For at få fat i Danmarks fremtid er der i det nye it-strategi frem mod 2020 derfor lagt op til flere initiativer rettet mod de unge i skolerne.
"Det har heller ikke altid været lige nemt for ansatte i den offentlige sektor at ændre arbejdsgange og vaner til en digital hverdag. Det er en omstillingsproces, som jeg synes, man skal have respekt for," lyder det fra Louise Palludan Kampmann.
Læs også:
Her er hele Danmarks it-plan frem mod 2020: Disse ni områder skal der satses på