Uanset om du kan lide det eller ej, så er det sandsynligt, at din virksomheds nuværende kerneforretning vil være helt forandret eller endda forsvundet om blot fem år.
Den data-drevne transformation fejer ind over os i et tempo, som vi aldrig tidligere har set.
Faktisk går det så hurtigt, at man taler om en tid drevet af 'radikal forandring.'
På den store Beyond Data 2016-konference, som Computerworld arrangerer i samarbejde med Berlingske, kan du få inspiration og konkrete ideer til at udnytte virksomhedens data bedre.
Her kan du blandt andet høre direktør og partner i Inspari, Jens-Jacob Aarup, fremlægge resultaterne fra en helt ny undersøgelse om det datadrevne Danmark.
Hvor begynder man så, hvis man gerne vil udnytte data til at komme et skridt foran konkurrenterne?
Første punkt: Udnyt folk med viden
Ifølge Jens-Jacob Aarup bør man allerførst sørge for at få styr på virksomhedens kompetencer.
Erhvervslivet skriger for tiden efter folk, der forstår og kan udnytte viden om både forretning, data og analyse. Det er ikke længere nok kun at vide noget om it. Eller forretning. Eller analyse-værktøjer.
De rigtigt attraktive medarbejdere skal forstå alle tre ting i forening.
Jens-Jacob Aarup kalder medarbejdere, der forstår at samordne de tre områder, for 'datahelte.'
Men problemet er ofte, at disse medarbejdere sidder begravet i operationelle opgaver og trivialiteter i virksomhederne - altså i driftsopgaver, der ikke har noget strategisk eller udviklingsmæssigt snit.
"Disse kompetencer skal frigøres fra deres daglige rutineopgaver og inkluderes i de strategiske projekter, der handler om data og digitalisering. Virksomhederne skal satse på at styrke de forretningsmæssige kompetencer hos de nyuddannede, der ofte har både dataforståelse og analytiske kompetencer," lyder det fra Jens-Jacob Aarup.
2: Skab en datadrevet kultur
Mange virksomheder er i dag drevet på mavefornemmelser, erfaringer og lignende menneskelige egenskaber.
Men sådan bør det ikke være fremover, anbefaler Jens-Jacob Aarup.
"Virksomhederne skal skabe en kultur, hvor der gøres op med mavefornemmelser og træffes beslutninger baseret på fakta. Det skal være en kultur, der ikke kun udnytter data på operationelt niveau, men flytter det op på både det taktiske og strategiske niveau," lyder det fra ham.
Han peger på, at vi skal stræbe efter at etablere en kultur, der 'stoler på data,' som han siger.
"Men det skal også være en kultur, hvor man anerkender, at selv den mest datadrevne virksomhed er drevet af mennesker. Og det betyder, at en ægte datadrevet kultur er drevet af mennesker med et ønske om forandring og som ser muligheden i at udnytte data som løftestang."
3. Gør data tilgængelig i de rette værktøjer
Ifølge Jens-Jacob Aarup er det nødvendigt, at forretningsbrugeren får adgang til data.
I dag bliver alt for meget data alt for ofte gemt langt væk fra forretningsbrugeren, men data, der bliver leveret, bliver præsenteret i det, som han kalder for 'statiske værktøjer med endeløse baner af tal i rækker og kolonner fra rapportfabrikken."
Det skal det være slut med, mener han.
"Det er tid til at gøre op med rapportfabrikken og stille data til rådighed for forretningsbrugerne i moderne værktøjer, hvor de selv kan arbejde med data. Det skaber en indsigt på et helt nyt niveau, hvor svaret ikke er givet på forhånd, men hvor man understøtter de udfordringer, brugerne sidder med i dagligdagen," siger han.
De mulige værktøjer er visuelt orienterede, brugervenlige og giver ifølge ham fornemmelsen af at 'røre ved data.'
"Og så skal man stille alle nødvendige data til rådighed for forretningsbrugeren og ikke lade sig begrænse af data fra ERP og andre operationelle systemer. En rigtig datadrevet virksomhed udnytter alle relevante data til at skabe konkurrencemæssige fordele," lyder det fra Jens-Jacob Aarup fra Inspari.
Hør ham og mange andre spændende oplægsholdere på den store Beyond Data-konference torsdag 12. maj i København.
Her kan du også høre erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), Danfoss' CEO Niels B. Christiansen og mange andre.
Som Computerworld-læser har du mulighed for et særligt tilbud: Tast BEYONDFREE ind i rabatfeltet, når du tilmelder dig og kom gratis med.
Læs også: Tag med på Beyond Data 2016: Sådan skaber du værdi med dine data
Læs mere om det omfattende program og tilmeld dig konferencen her.