Artikel top billede

YouTube på trapperne med reklamer du ikke kan skippe

Googles videotjeneste YouTube er på trapperne med en ny type reklamer, som du ikke bare kan klikke dig videre fra. Læs her, hvorfor Google introducerer dette nye reklameformat.

En af verdens allermest populære hjemmesider er Googles videotjeneste YouTube, som i de senere år gradvist har sneget flere og flere reklamer ind, før du kan se din ønskede video.

For det meste kan du blot klikke dig videre, så du slipper for uønskede forstyrrelser i din playliste af kattevideoer eller hvad du nu ser og hører på verdens største videosite.

I næste måned er folkene bag YouTube så klar med en ny type reklame, som du ikke bare kan klikke dig videre fra, fremgår det af Googles Adwords-blog.

Reklamer som haikudigte

'Bumper-ads' hedder den nye type reklamer, der er seks sekunder lange spots, som især er målrettet mobilbrugere.

YouTubes produktmanager for videoreklamer, Zach Lupei, beskriver på bloggen de kommende bumper ads - der er små, korte budskaber - som 'hurtige' og 'sjove', og som et format, der virker godt på produktgenkendelse og på at skabe viden om et produkt.

"Vi tænker på bumper ads som videoreklamernes små haikudigte, og vi er spændte på at se, hvordan det kreative miljø vil arbejde med dem," forklarer Zach Lupei på bloggen.

Læs også: Google tvinger Adblock-brugere til at se reklamer alligevel med fiffig fidus

Reklamer passer til vores vaner

Han nævner ingen steder, at de kommende seks sekunders reklamer ikke er mulige at klikke sig videre fra, hvis man nu er den type person, der hellere vil se sit fremsøgte indhold frem for andres reklamebudskaber.

I Googles oversigt over forskellige typer reklamer figurerer bumper ads dog som en del af de videoreklamer, som du ikke bare kan klikke dig videre fra.

Googles forklaring på de korte reklamer er, at de passer godt til mobilbrugere, hvor Google har en helt særlig målgruppe i kikkerten.

"Ny forskning viser, at halvdelen af de 18 til 48 årige først og fremmest tænder for deres mobile enhed for at se videoer. Selv i stuen er der mange folk, der foretrækker at se videoer på deres smartphone. [...] Og når seervaner ændrer sig, arbejder vi på at introducere nye formater, der passer til disse vaner," lyder det på Google-bloggen.

Læs også: 
Google blokerer for reklamer til nyhedssite: Sitet misbruger Google-navnet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere