Bimodal it. Fast track it. Agil udvikling. Kært barn har mange navne.
Mange virksomheder kæmper med at transformere store dele af deres kerneforretning og udvikle digitale services og løsninger. Det er en kamp, der i mange tilfælde handler om liv og død. Kommer man ikke med på toget, står konkurrenterne klar til at snuppe kunderne.
Men mange it-afdelinger putter sig og siger nej til de nye opgaver med henvisning til, at de forvejen er begravet i opgaver med at holde de traditionelle it-systemer flyvende.
Det får bare ikke kravet om nye løsninger til at forsvinde. Og det haster.
Så i stedet for at vente på at it-afdelinger får tid i kalenderen, går folkene fra kerneforretningen selv ud på markedet og finder de løsninger, de skal bruge.
Mangler tid til at tænke nyt
Hos it-forhandleren Proact Systems mærker administrerende direktør Carsten Egeberg udviklingen helt konkret.
"Der er en klar ændring i, hvem der henvender sig til os. Vi sælger stadig mindre til it-afdelingerne og taler mere og mere med folk fra forretningssiden i virksomhederne. Vi bruger derfor rigtig meget tid på at bringe de to parter sammen igen, fordi samarbejdet med it-afdelingen er en forudsætning for, at kunden får en løsning, der virker," siger Carsten Egeberg.
"It-afdelingen har så mange løbende opgaver, at der slet ikke er tid til at tænke nyt. Vi forsøger, at gøre dem klart, at forretningen har et sæt krav, som it ikke leverer," siger han.
Mange af de traditionelle it-folk ved ifølge Carsten Egeberg godt at de har et problem.
"De opdager det sent, når forretningen selv har været ude i byen og har købt en ydelse, og ofte hører vi fra it-afdelingen, at de har mistet overblikket over, hvad de skal lave, hvad der kræves af dem, og ikke mindst hvor virksomhedens forretning er på vej hen," siger han.
Opskrift på konflikter
Nogle virksomheder prøver at løse problemet ved at oprette en selvstændig udviklingsafdeling, der arbejder selvstændigt. Den metode vinder i øjeblikket frem under buzz-wordet "Bimodal it".
Men det er ikke nødvendigvis en god ide, mener direktør for digital strategi hos it-firmaet Miracle, Ursula Krogsbøl. Hun mener, at modellen risikerer at skabe nye problemer og konflikter.
"I en traditionel it-organisation får man altid nej. De har travlt, og de behersker ikke de nyere platforme. På et eller andet tidspunkt finder forretningen sig ikke længere i det og begynder at gå andre veje. Det ender nemt med et patchwork, hvor hver enhed er i gang med et eller andet underligt projekt," siger Ursula Krogsbøl.
"Men den klassiske it-afdeling kan ikke blive ved med at være, som den er. Den giver nogle barrierer, som gør udvikling til en meget langsommelig affære. Der er heller ingen grund til at tro, at det bliver en lykkelig sameksistens, hvis man har et A- og et B-hold."
"Det er opskriften på interessekonflikter. Og det er ren utopi, at man helt gnidningsfrit kan have bimodal it, og at den gamle afdeling vil elske de nye," siger hun.
Hendes anbefaling er, at virksomhederne skal passe på med at bygge nye store løsninger, som pinedød skal være integreret med de eksisterende software-platforme som eksempelvis Sharepoint.
"Man skal altid være skeptisk, når man ser en grafik, der viser løsningen på alt. Det er første tegn på, at det vi arbejder med kommer til at gå meget langsomt," siger Ursula Krogsbøl.
Hun understreger dog, at hun ikke afskriver de store it-platforme. Der er bare ikke nogen grund tilat plastre dem til med alle mulige specialløsninger.
Værn om kerneplatformen
"Man skal værne om sin kerneplatform ved ikke at udbygge den. Den skal så vidt muligt bevare sin status, som den var "out of the box". I stedet skal man bygge små klodser, der opfylder lige præcis det behov, vi skal have dækket her og nu. På den måde undgår man, at løsningen og forretningen ikke ender med at tilpasse sig kerneplatformen," siger Ursula Krogsbøl.
Hun giver som eksempel Miracles eget intranet, som er app-baseret.
"Det er lavet på et par måneder. Og når det på et tidspunkt er forældet, smider vi den ud og bygger en ny," fortæller Ursula Krogsbøl.
Hos Proact peger Carsten Egeberg også på tidsdimensionen, som noget der har fået stigende betydning, når nye services skal udvikles.
"Flere og flere virksomheder ved godt, at hvis de ikke har en platform, der kan levere gode kundeoplevelser og services, så er der er en konkurrent, der står klar til at overtage markedet. Så hvis du ikke er i stand til at levere en service før din konkurrent, går det ud over forretningen."
"Men for at levere kræver det stadig, at vi har en it-afdeling, der kan levere hurtigt. Så jeg tror ikke, at det kommer til at koste arbejdspladser for it-folkene," lyder det fra Carsten Egeberg.
Carsten Egeberg og Ursula Krogsbøl var i denne uge blandt oplægsholderne på Computerworld Summit 2016.
Læs også:
Computerworld Summit: Her er den store it-udfordring i 2016
Se billederne fra Computerworld Summit 2016: Kender du nogen, der var med?