Det er nogle år siden, at Lenovo overhalede HP og Dell og tog pladsen som verdens største pc-producent med en markedsandel på knap 20 procent.
Nu gælder det server-markedet, hvor Lenovo sætter alle sejl for også her at blive verdens største foran netop Dell og det nye HPE (Hewlett Packard Enterprise).
Kæmpeopkøb
Det er godt to år siden, at Lenovo for alvor bragede ind på servermarkedet med opkøbet af IBM's mægtige x86-forretning.
Det kan du læse mere om her: Kinesisk it-firma køber IBM's server-forretning - betaler milliarder
Opkøbet gjorde med et slag Lenovo til verdens tredjestørste server-producent kun overgået af HPE (verdens største) og Dell (verdens næststørste).
Men en strømlining af organisationen og en række teknologiske forbedringer, sætter Lenovo nu kursen mod førersædet.
Først og fremmest etablerer selskabet en helt ny organisation, Data Center Group, der får tilført ret store ressourcer - både penge og ekspertise.
Det skal divisionen anvende til at hurtigt at udvikle nye og effektive hardware-designs samt til at indgå partnerskaber med software-leverandørerne.
Lenovo leverer i dag servere til store kinesiske selskaber som Baidu, Tencent og Alibaba, der alle ejer store datacentre i Kina.
Men der skal flere boller på suppen, lyder det fra Lenovo, der melder sig helt indifferent, når det gælder chip-arkitekturer. Her vil selskabet løbende indrette sig efter de skiftende behov og workloads.
I dag domineres markedet af Intel-chip, som er klart mest udbredt på servermarkedet. Men ARM-arkitekturerne vinder frem, og IBM er i gang med et stort fremstød for selskabets Power-arkitektur på ikke mindst det kinesiske marked.
Ifølge Gerry Smith, chef for Data Center Group, er selskabet i fuld gang med at teste servere med ARM-processorer i europæiske datacentre.
Lenovo tester også flash-baserede storage-løsninger til anvendelse i servere, siger han til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Partnerskaber er afgørende
Afgørende for at nå målet om at blive verdens største, er partnerskaberne, lyder det fra Lenovo.
Selskabet har således planer om at indgå partnerskaber med et stort antal software- og hardware-selskaber, som skal levere løsninger til Lenovos samlede portefølje.
Selskabet lægger ikke skjul på, at det vil forsøge at udnytte sin position i Kina yderligere. En stor del af Lenovos servere bliver nemlig bygget i hjemlandet Kina, hvor der i dag er meget stor efterspørgsel efter prisbillige servere.
Hovedrivalerne i HPE og Dell får nemlig primært produceret deres servere i hjemlandet USA, hvor produktionsomkostningerne er meget højere end i USA.
Andre store server-producenter - eksempelvis Facebook og Google - designer deres servere i USA, men får dem bygget i Kina og Taiwan.
Læs også:
Klar til serverkrig: Lenovos konkurrenter holder vejret
Først nuppede Lenovo pc-markedet - nu går selskabet efter servermarkedet