Selv om Google har mere end 200 forskellige parametre at skrue på for at vise de mest relevante resultater øverst i online-gigantens søgemaskine, er links ind til ens site stadig på Top 3 over de vigtigste faktorer.
Det mener specialist i søgemaskineoptimering og stifter af SEO-virksomheden Waimea Digital, Mikkel deMib Svendsen, som i denne uge har slået dørene op til en konference omkring netop søgemaskineoptimering.
På konferencen demonstrerer Mikkel deMib Svendsen, at en online-spiller som Pornhub, der er blandt de allerstørste erotiksites, mod alle odds har formået at score links ind mod sitet og dermed ekstremt vigtige points til at ligge i toppen af Google-søgninger.
"Ingen ønsker at linke til pornosites, så det kræver, at Pornhub tænker ud af boksen," forklarer SEO-specialist Mikkel deMib Svendsen på konferencen, som bliver afholdt på AVT Business School på Sankt Annæ Plads et par karetlængder fra Amalienborg.
Helt konkret har Pornhub udarbejdet en online-kampagne til plantning af træer, hvor sitet under overskriften 'Pornhub Gives America Wood' bedyrer, at det vil plante træer, hver gang brugerne ser bestemte videoer.
Kampagnen har givet en vis medieomtale i især USA, hvilket har resulteret i over 300 links til sitet fra forskellige medier, som blandt andet tæller The New York Times.
"Hvis et pornosite kan få over 300 links fra eksterne sites som The New York Times, så kan alle gøre det," understreger Mikkel deMib Svenden på SEO-konferencen.
To typer links
Pornhub har helt konkret fundet på en alternativ kampagne, der sikrer sitet medieomtale, hvorefter sitet høster links fra denne omtale.
Læs også: Google på vej med store ændringer i søge-algoritmen: Det kommer det til at betyde
Disse links er såkaldte organiske links eller naturlige links, som sitet har tjent på sin skæve ide om at plante træer.
"Når det kommer til at tænke i links, bør virksomheder som tommelfingerregel bruge 80 procent af deres tid på strategier, der kan udløse denne slags optjente links," fortæller Mikkel deMib Svendsen efterfølgende til Computerworld.
Han forklarer, at de resterende 20 procent af tiden så kan gå til de 'anskaffede' links, som man enten betaler sig fra eller beder om i pressen og hos partnere, kunder og andre interessenter.
Udover træplantningskampagnen har Pornhub også været ude med andre skæve ideer. Blandt andet har sitet sponsoreret et fodboldhold i England, der efterfølgende blev hevet ud af sin liga, da holdet løb med reklamer for porno.
"Pornhub vil jo gerne ud og ramme unge mænd, og så gælder det om at få noget omtale og links til ens site," siger Mikkel deMib Svendsen.
Meget mere end links
Udover at tænke aktivt i en link-strategi pointerer SEO-eksperten, at en succesfuld søgemaskineoptimeringskampagne på et site som udgangspunkt bør tage afsæt i et teknisk velfungerende site.
Det betyder blandt andet, at ens hjemmeside går via en krypteret HTTPS-forbindelse, er mobil-understøttet, loader hurtigt og har de rette metadata.
Læs også: Google strammer søge-algoritmen yderligere: Det skal være helt slut med usikre websider
Dernæst skal man som site-indehav satse på unikt indhold og nøgleord, som kunderne rent faktisk søger efter.
Her fremdrager Mikkel deMib Svendsen et eksempel med en online-tøjvirksomhed, som kommer helt til tops på søgeord som 'drengetøj' og 'pigetøj'. Analyseværtøjer afslører dog, at nøgleordet 'børnetøj' er fem gange så eftersøgt som de to andre ord tilsammen.
"Du skal som forhandler af VVS-udstyr nok heller ikke skrive 'armaturer' på sitet, når folk nu engang søger efter 'vandhaner'," forklarer Mikkel deMib Svendsen.
På konferencen forklarer han også, at Google i årets løb har udsendt omkring 600 forskellige opdateringer til søgefunktionen, hvilket derfor kan være lidt svært at følge med i.
Men for at komme til tops i søgemaskinen, bør man som minimum have optimeret de tekniske aspekter, sit indhold og så sin autoritet som indholdsudbyder, hvilket blandt andet understreges af, at mange linker til dit site.
"Hvis du ikke har denne autoritet, så kræves det nok, at du er på et marked uden konkurrence," runder Mikkel deMib Svendsen af.
Læs også:
Dansk SEO-ekspert: Derfor kan du ikke stole på Googles liste over de mest søgte ord på Google