Hvis du tror, at Windows er den helt store pengemaskine hos Microsoft, så må du tro om igen.
For en analyse foretaget af den amerikanske it-journalist og Microsoft-ekspert Ed Bott viser, at Microsofts største omsætningskilder ligger i skyen, i serverforretningen og noget overraskende på spil-fronten.
Alene 'server- og cloud'-kategorien står for mere end 20 procent af forretningen hos Microsoft.
Dermed overgår kategorien den samlede omsætning for både enterprise- og privatversionerne af Windows-styresystemet.
Det skriver ZDNet.com.
Apple har én top-sællert
For at nå frem til, hvor meget it-giganterne tjener på sine forskellige produkter, har Ed Bott analyseret selskabernes kvartalsregnskab.
Dermed er der en vis usikkerhed i beregningerne, som tech-journalisten også har excelleret i tidligere.
Denne gang viser beregningerne hos Apple, at selskabets iPhone er selskabets suverænt største omsætningskanal.
Lige knap 70 procent af hele Apples omsætning kommer således fra telefonen med æblelogoet på, mens der er langt ned til iPad'en på andenpladsen, som udgør omkring 10 procent af selskabets omsætning.
Set i det lys er det måske ikke så mærkeligt, at Apple kæmper med næb og kløer for, at selskabet ikke skal programmere en bagdør ind i iPhones, som det amerikanske justistsministerium har bedt selskabet om.
Det kan du læse mere om her: Bagdøre på vej i din iPhone? Så alvorlige kan konsekvenserne blive for dig og dit computer-udstyrr
Googles reklamer og resten
Hos Google er dominansen af én indtjeningskilde meget større end hos Silicon Valley-genboen Apple.
For ud af Googles/Alphabets omsætning på 500 milliarder kroner i 2015, stammer næsten 90 procent svarende til cirka 450 milliarder kroner fra reklameindtjeningen.
Denne dominans er trods alt en udvikling for Googles samlede forretning under paraplyselskabet Alphabet.
For tilbage i 2010 lå hele 97 procent af virksomhedens indtjening ifølge Ed Botts beregninger på reklamedisken.
Læs også:
Apple skovler flere penge ind end Microsoft, Google og Facebook tilsammen