Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Telenor dropper 205.000 mobilkunder - gider ikke længere sælge taletidskort

Telenor Danmark stopper salget af taletidskort, og det betyder, at selskabet står til at få 205.000 færre kunder i kundebasen.

Forenklingen af Telenors danske forretning fortsætter, og det betyder, at selskabet nu dropper salget af taletidskort i Danmark.

"Telenor har solgt taletidskort i Danmark siden 1998, men taletidskort er ikke længere en del af Telenors kerneforretning, og derfor stopper Telenor med at sælge taletidsprodukter," skriver Telenor i en pressemeddelelse.

Salget af taletidskort stopper den 31. marts 2016, og dermed kan man ikke længere gå ind i den lokale kiosk og købe et taletidskort til Telenors netværk.

Det er taletidsprodukterne Telenor Taletid, CBB Mobil Taletid, One Mobile og Colour Mobile, Telenor nu dropper.

"Hele grundlaget for vores forretning er at kunne etablere et godt forhold til vores kunder, og det kan vi kun, hvis vi kender dem."

"Brugerne af taletidskortene er anonyme, og vi har derfor ikke mulighed for at komme i dialog med kunderne og tilbyde dem hverken rådgivning eller nye digitale tjenester," udtaler Jesper Hansen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark.

"Dertil kommer, at konkurrencen på taletidskort er så hård, at vi ikke længere tjener penge på den del af forretningen. Derfor har vi besluttet at stoppe med at sælge taletidskort."

Siger farvel til 205.000 kunder

Konsekvensen af Telenors beslutning er, at selskabet frivilligt vinker farvel til de cirka cirka 205.000 aktive taletidskort-kunder, selskabet har.

"Med virkning fra udgangen af dette kvartal tælles disse kunder ikke længere med i Telenors kundebase, således at de ikke længere fremgår af Q1-regnskabet," skriver Telenor, der altså nu enten skal konvertere de 205.000 kunder til almindelige abonnenter eller se dem skifte til en af konkurrenterne. 

Læs også: Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

Taletidskort er et produkt, hvor man køber et simkort med et telefonnummer, som man så kan købe yderligere taletid til efterfølgende - men uden at man er registreret som kunde. 

Hvis man har et taletidskort fra Telenor, kan man stadig tanke op frem til 31. marts, og herefter kan taletiden benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber.

"Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort," lyder det fra Telenor.

Telenor Danmark under pres

Det er en presset dansk Telenor-forretning, der har gang i en større forenklings-proces.

Telenor Danmark endte ud med et driftsresultat (EBITDA) på 591 millioner norske kroner i 2015, et betydeligt fald i forhold til 726 millioner i 2014.

Værre var det dog, at selskabet endte med et samlet tab på 2,5 milliarder norske kroner, omkring 1,9 milliarder danske kroner, for året samlet set.

Læs også: Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

Det skyldtes primært, at koncernen nedskrev værdien af den danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,6 milliarder danske kroner.

"Udsigterne på det danske telemarked forbliver udfordrende. Som en konsekvens af det har Group (koncernen, red.) revurderet værdien af Telenor Danmark med opdaterede indtjenings-forventninger," skrev Telenor-koncernen i regnskabet.

Telenor har også netop besluttet, at selskabets to lavprisbrands, Bibob og CBB, bliver smeltet sammen til ét - CBB.

Administrerende direktør Jesper Hansen har forklaret til Computerworld, at Telenor er i gang med en større forandringsrejse, der handler om at forenkle virksomheden.

Læs også:

Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB

Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere af Telenor

Telenor afliver lavprisselskabet Bibob - samler alle kunderne i CBB

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere