Artikel top billede

Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"

Computerworld-læser Jørgen Bundgaard er blevet ramt af den berygtede "error 53". Han skiftede glasset på sin søns iPhone, og nu er telefonen ubrugelig.

Computerworld-læseren Jørgen Bundgaards søn har en uheldig vane med at ødelægge glasset på sin iPhone.

Det kan som bekendt hurtigt blive en dyr affære at få udskiftet glasset via officielle kanaler, og derfor valgte Jørgen Bundgaard selv af skifte glasset.

Det kostede 570 kroner i indkøb fra England, og bagefter fungerede telefonen, som var den ny.

Eller det gjorde den lige indtil for nylig, da hans søn opdaterede telefonen til den nyeste software-version.

Midt i opdateringen låste telefonen, og han fik fejlmeddelelsen: "Fejl 53".  

"I meddelelsen på skærmen står der, at du skal koble telefonen til iTunes. Men det nytter ikke noget. Du står med en ubrugelig telefon. Det er ikke muligt at resette den på nogen måde," siger Jørgen Bundgaard til Computerworld.

Den såkaldte "fejl 53" eller "error 53" opstår, når Apples fingeraftrykslæser Touch ID bliver udskiftet med en uautoriseret fingeraftrykslæser.

Folk, der får udskiftet skærmglasset på deres iPhone, vil dog ofte også løbe ind i problemet.

Det skyldes, at glaspanelerne ofte bliver leveret som et samlet frontpanel inklusiv en "homeknap" og eventuelt en Touch ID-sensor. 

Havde Jørgen Bundgaard kendt til problemet, havde han valgt at overflytte den originale Touch ID-sensor til den nye skærm. 

"Men sagen er jo, at Apple ikke har oplyst om problemet, og derfor var jeg ikke klar over problemstillingen, da jeg skiftede glasset. Jeg mener, at Apple bør orientere kunderne om det, når de køber enheden. Alt andet er urimeligt. Specielt med tanke på, at det er et stykke elektronik til mere end 6.000 kroner, som pludselig bliver ubrugeligt," siger han.

Skyldes et sikkerhedstjek

Til den britiske avis The Guardian oplyser Apple, at låsningen af telefon er et bevidst tiltag, der skal beskytte brugerne mod misbrug: 

"Vi tager brugernes sikkerhed meget seriøst, og Error 53 er et resultat af et sikkerhedstjek, der er designet til at beskytte brugerne og det skal sikre, at der ikke bliver installeret en bedragerisk Touch-ID-sensor," siger en Apple-talsmand til The Guardian. 

Jørgen Bundgaard mener dog, at Apple burde have valgt en mindre drastisk løsning end at låse hele telefonen. 

"Apple siger, at de låser telefonen af sikkerhedsmæssige årsager. Det er fair nok, at de tager sikkerheds-hensyn. Men løsningen bør være, at de i stedet blot frakobler fingeraftryks-funktionaliteten og ikke at de låser hele telefonen," siger han.

Trofast Apple-kunde

Jørgen Bundgaard er en trofast Apple-bruger.

Han har haft en iPhone, siden iPhone 3G kom på markedet, og derudover ejer han i dag både en iPad og et Apple Watch.

Hvad betyder det for din lyst til at købe Apple-produkter i fremtiden?

"Det ændrer ikke på, at jeg er glad for produkterne, og jeg ender sikkert også med at købe en iPhone næste gang, men jeg synes, at det er en svinestreg, når Apple låser brugernes telefoner uden at advare om det på forhånd," siger han.

Læs også:
Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple 

Ekspert: Derfor slår Apple hårdt ned på uautoriseret hardware med tvangslukning af iPhones




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere