De seneste to år har Apple-chefen Steve Zadesky angiveligt stået i spidsen for Apples store bilprojekt. Men nu har han sagt sit job op.
Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.
Ifølge avisen forlader Steve Zadesky sit chef-job i Apple af personlige årsager.
Opsigelsen er ifølge Wall Street Journals kilder ikke relateret til hans resultater.
I spidsen for stort projekt
Zadesky har arbejdet i Apple gennem 16 år, og gennem de seneste år har han altså ledet Apples ambitiøse planer om at udvikle en el-bil, der menes at have kodenavnet Project Titan.
Apple er i færd med at tredoble staben på projektet fra 600 personer til 1800 personer.
Det kan du læse mere om her: Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019
Udviklingen af bilen foregår angiveligt på en hemmelig adresse i Silicon Valley, og dele af medarbejderstaben er headhuntet fra elbil-virksomheden Tesla Motors samt fra dele af den etablerede bilindustri.
Dårligt nyt for Apple
Wall Street Journal vurderer, at Apples planer om at træde ind i bilindustrien lider et tilbageslag med Zadeskys afsked.
Det skyldes ikke mindst, at Apple mister en mand med mange års erfaring hos Apple, hvor han har været med til at udvikle banebrydende produkter som iPod, iPhone og iPad samt at han har en fortid hos bilfabrikanten Ford.
Hos Apple abejdede Zadesky blandt andet sammen med Tony Fadell, der er grundlægger og CEO for virksomheden Nest som i dag er ejet af Google.
Du kan læse om Googles opkøb af Nest her: Derfor vil Google betale milliarder for lille termostat-firma
Fadell er ofte blevet udtråbt som "iPodens far", og på Twitter skriver han, at det er et stort tab for Apple, at Zadesky nu stopper i virksomheden:
Ikke den eneste afgangHuge loss for Apple, they're going to seriously miss you. Was awesome to work together on all the iPods & iPhones! https://t.co/IZySDSJiMw
— Tony Fadell (@tfadell) January 23, 2016
Zadesky er ikke den eneste højtprofilerede medarbejder med erfaring fra bil-branchen, der har forladt Apple.
Tidligere på året lykkedes det for Volkswagen at headhunte Johann Jungwirth, der var ansat som udviklingschef hos Apple og tidligere har været chef for Mercedes-Benz udviklingsafdeling i Silicon Valley.
Apples bilprojekt er ifølge Wall Street Journal løbet ind i "visse problemer", og flere af ingeniørerne på projektet vurderer ifølge avisens kilder, at Apples ledelse har været for ambitiøse i de deadlines, der er blevet udstukket for projektet.
Flere medier har eksempelvis rapporteret, at bilen ifølge Apples målsætninger skal være klar i 2019.
Ifølge Wall Street Journals kilder betyder det dog formentligt ikke, at bilen ville være klar til salg i 2019, men blot at alle de væsentlige funktioner skal være færdigudviklet på dette tidspunkt.
Derfor vil der muligvis gå yderligere et par år, før de første forbrugere kan sætte sig bag rattet i en Apple-bil.
Omvæltning af bilen som konceptet
Apples ambitiøse deadlines skyldes formentligt, at det forventes at bilmarkedet står overfor en større omvæltning, hvor selvkørende el-biler i løbet af en årrække vil afløse de traditionelle biler med forbrændningsmotor.
Samtidig forsøger virksomheder med rødder i dele-økonomien som eksempelvis Uber at ruske op i hele ejerskabsmodellen, som vi kender i dag.
Hvis det står til Uber vil privat ejerskab af biler for mange mennesker i fremtiden blive afløst af on-demand-adgang.
Læs også:
Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia
Amerikanske medier: Apples hemmelige bilprojekt får grønt lys af Tim Cook