Hewlett-Packard og British Telecom har indgået et syv-årigt partnerskab til en samlet værdi af 9,5 milliarder kroner.
Aftalen indebærer, at HP outsourcer sine europæiske aktiviteter inden for tele- og datanetværk såsom call-centre til British Telecom.
Omvendt skal HP drive BT's britiske it-systemer. De bliver stadigt vigtigere for det britiske teleselskab, der i december vandt en ordre på at levere elektroniske patientjournaler for 17 milliarder kroner.
Ifølge den amerikanske udgave af Computerworld indebærer aftalen, at 290 medarbejdere fra British Telecom skal overflyttes til HP, mens 40 medarbejdere skifter arbejdsgiver den anden vej.
Derudover er det småt med detaljer om, hvad partnerskabet konkret betyder for selskaberne og deres kunder. Men det ligger fast, at HP og British Telecom har som ambition at angribe blandt andet IBM's europæiske outsourcing-forretning sammen.
I første omgang går parterne efter de helt store europæiske virksomheder, men i Storbritannien dog også de mindre selskaber. Målet er at levere en samlet pakke med både it- og teleydelser.
HP har en række andre partnerskaber med teleselskaber, først og fremmest amerikanske, men koncernchef Carly Fiorina fremhæver, at den gensidige outsourcing gør partnerskabet med British Telecom mere forpligtende.
British Telecom er i øjeblikket i gang med et comeback på det danske telemarked. Tidligere var briterne i partnerskab med AT&T under navnet Concert, men det blev brudt i 2001 med et milliardtab til følge. Nu forsøger briterne at bygge en ny forretning op herhjemme.
Analytikeren Richard Holway fra Ovum Holway kan godt se meningen med, at HP er interesseret i at drive it-ydelser for British Telecom.
- Men jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvad British Telecoms it-strategi nøjagtigt går ud på, når selskabet siger, at det vil være en global spiller inden for it-tjenester, men samtidig outsourcer en stor del af sin egen infrastruktur, siger han til Financial Times.