Facebooks chatselskab WhatsApp er klar til at sløjfe sin pris på 0,99 dollar for et års abonnement, når det først gratis år er overstået.
I stedet vil Whatspp teste, om der er mere forretning i at lade sponsorer som banker, flyselskaber og andre med et drøngodt tilbud betale for at kontakte de knap en milliard WhatsApp-brugere.
Mere specifikt forestiller WhatsApp sig, at flyselskaber eksempelvis kontakter chatterne omkring forsinkelser, mens banken skriver angående en fejlramt transaktion.
"I dag får vi alle den slags tilbud andre steder - igennem tekstbeskeder og telefonopkald. Derfor ønsker vi at teste nye værktøjer, der gør det lettere på WhatsApp," forklarer selskabet i et blogindlæg.
Det skriver The New York Times.
Mange har ikke kreditkort
I sit blogindlæg bliver det understreget, at WhatsApp-brugerne ikke skal udsættes for tredjeparts-reklamer og - spamindlæg.
Med gratis-for-brugere-mod-at-blive kontaktet-af-sponsorer-tilgangen bevæger WhatsApp sig ud i en tættere tilknytning til erhvervslivet, som også kendes fra moderselskabet Facebook.
For Facebook med over en milliard brugere har for nyligt indgået aftaler med blandt andre Uber.
Det kan du læse om her: Facebook slår sig sammen med Uber - bliver direkte fødekanal til Uber-vognbestilling
Facebook købte i 2014 WhatsApp for omkring 100 milliarder kroner i en af de største handler, it-verdenen nogensinde har set.
Læs også:
Efter Dells gigant-køb af EMC: Her er de 10 største it-opkøb nogensinde
Samtidig med, at WhatsApp åbner for sponsorkontakterne, erkender selskabet også, at økonomien med den årlige betaling på knap en dollar (6,78 kroner) ikke holder med selskabets nuværende størrelse.
"Mange WhatsApp-brugere har ikke et debit- eller kreditkort, og de bekymrer sig om, at de vil miste adgangen til deres venner og familie efter det første (gratis) år," lyder det fra WhatsApp, som over de næste uger vil fjerne det lille symbolske beløb for at bruge selskabets service.
Læs også:
WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook
Her er de 10 apps som din arbejdsgiver hader mest