Hvis Windows bliver installeret i din bil, er det nødvendigt, at du slukker den, stiger ud, stiger ind og starter den igen for hver 100 kilometer, lyder det korte resume af en gammel vittighed, der henviser til de mange genstarter af Windows.
Den vittighed bliver nu afprøvet i praksis, for Microsoft har nemlig leveret software til en bil.
I samarbejde med tyske ingeniører er Windows 10 således blevet bygget ind i en Volkswagen Golf.
Med Windows 10 og Microsofts Continuum-teknologi forsøger Redmond-giganten at kæmpe sig ind bag førersædet i verdens kommende biler.
I takt med, at bilen bliver selvkørende, vil Microsoft levere de funktioner, du skal bruge ventetiden i bilen på, eksempelvis mails og andet kontorarbejde.
Det er faktisk ikke første gang, at Microsoft har snuset til bilbranche.
I samarbejde med bilproducenten Ford var firmaet nemlig med til at udvikle Sync-systemet. Microsoft havnede dog på sidelinjen, da Ford valgte Blackberrys styresystem QNX i stedet.
Men Microsoft forstår, at komme igen, og det forsøger firmaet nu at vise i bilbranchen, hvor Windows 10 skal give ny luft.
Læs også: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år
Windows 10-demo i Golf
Microsoft har i samarbejde med det tyske ingeniørfirma IAV bygget bilen og demonstreret den for offentligheden.
En central del af demonstrationen var, at instrumenterne foran førersædet var udskiftet med en LCD-skærm.
De traditionelle instrumenter med informationer om temperaturmålinger, benzinbeholdning er blevet skiftet med en skærm styret af Windows 10 Continuum.
Det nye display viser også en masse nye oplysninger.
"Det er nok de færreste, der vil tjekke mail, når man kører i høj fart på motorvejen," skriver den amerikanske PC World-journalist Mark Hachman, der har været på en prøvetur i bilen.
"Men når man holder i morgentrafikproppen vil auto-bilstyringen sørge for, at holde den rigtige afstand til forankørende og holde bilen i den rigtige bane, så man fint læse dagens digitale post," lyder dommen fra pilot-chaufføren.
Det er netop under sådanne forhold, at Windows skal optimere mulighederne for chaufføren og sænke risikoen for uheld.
I videoen kan du se en demonstration af en VW Golf model Windows 10.
Bluetooth kobler (måske) til alt og alle
Under demonstrationen var Golfen koblet sammen med en Lumia 950XL via USB, men i fremtiden er det meningen, at en trådløs kobling skal erstatte kablet.
Under demonstrationen kørte bilen ligeledes på en testbane ved lav hastighed.
Via stemmen blev den digitale assistent Cortane kontaktet: "Cortane, hvordan ser min kalender ud i dag?"
Og vups, så dukker dagens aftaler op på skærmen.
Løsningen er således baseret på tale, da et tastatur ikke er hensigtsmæssigt under kørsel.
Med stemmen kan man styre alle apps - til og med Netflix, hvis trafikken virkelig står stille. Det er dog nok applikationer som eksempelvis korttjenesten eller vejrudsigten, der er de mest vigtige i bilbranchen.
Microsofts bil-software-vision er at gøre bilen til et kontor i takt med, at den bliver mere og mere selvkørende, og det skal altså gøres med det styresystem, der også styrer kontorarbejdet på et hav af arbejdspladser.
Bluetooth-teknologien i bilen kan også anvendes til at holde kontakt med andre Bluetooth-enheder, hvilket eksempelvis kan betyde, at en fodgænger med en Bluetooth-enhed, som en smartphone, kan registreres af systemet, der så eventuelt kan undvige.
Foreløbig ved man dog ikke, hvordan en smart bil vil opføre sig i trafikken, hvor der er tonsvis af Bluetooth-signaler.
De fleste demonstrationer med Bluetooth har handlet om bil-til-bil kommunikation og ikke bil-til-fodgængere/omgivelser.
Men udviklingen går som bekendt uhyre hurtigt lige nu.
For ganske få år siden var det ren science fiction, at forestille sig Windows 10 på instrumentbrættet, selvkørende teknologi og bil-til-bil-kontakt som Microsoft og mange andre står (næsten) klar med.
Læs også:
Systemer vil snart kunne designe systemer automatisk - og robotter kunne bygge nye robotter
Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019
Her er udfordringerne med selvkørende robotbiler i Danmark
Her kan du spinde guld på internet of things: Der ligger milliarder gemt i disse områder