Artikel top billede

Microsoft strammer skruen: Klar til at sende adware og uønsket software i graven

Alt for ofte bruger adware ufine og potentielt farlige metoder til at placere annoncer i Windows-brugernes browser. Microsoft er klar til at skride ind.

Det er efterhånden halvandet år siden, at Microsoft meddelte, at selskabet havde tænkt sig at begynde at gå hårdere til værks i forhold til, hvordan adware må implementeres og fungere i Windows.

"Du skal have et klart valg og kontrol, når du installerer programmer, der åbner reklamer," lød det blandt andet fra Microsoft i april 2014.

Nu skriver selskabet i et blogindlæg om den seneste udvikling i kampen mod uønsket adware, der fjerner brugerens valgfrihed og kontrol.

Blandt andet kan selskabet fortælle:

"Software, der indsætter reklamer, bruger nu forskellige ‘man-in-the-middle' (MiTM)-teknikker. Nogle af disse teknikker inkluderer 'injection by proxy', ændring af DNS-indstillinger, network layer manipulation og andre metoder."

"Det er vores intention at sikre, at brugeren bevarer kontrollen med browser-oplevelsen, og disse metoder reducerer den kontrol," skriver Microsoft.

Selskabet har en række bekymringer i forhold til måden, moderne adware fungerer på, og derfor strammes skruen nu yderligere fra Microsofts side.

Her er det nye krav

Det betyder blandt andet, at det fremover er et krav, at "programmer, der skaber reklamer i browsere, kun benytter browserens understøttede model for udvidelser til at installere, afvikle, slå fra og fjerne."

"Vi opfordrer udviklerne til at leve op til det nye kriterium," lyder beskeden fra Microsoft, der fortsætter med at fortælle, hvad der sker med den software, der ikke lever op til de nye regler senest den 31. marts:

"Programmer, der ikke overholder det, vil blive opdaget og fjernet."

Microsofts definition på adware lyder, at det er software, der kører på brugerens maskine og reklamerer for andre produkter eller services end programmet selv.

"Mange programmer bruger reklamer som en slags betaling for programmet, og det er også en helt acceptabel praksis. Vi er mere bekymrede over de reklamer, der forstyrrer vores kunders Windows-oplevelse uden at give dem et valg eller kontrol over det," har selskabet tidligere forklaret.

Læs mere om det her:

Microsoft klar med nye regler: Vil blokere for denne type software




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere