Selvom Apple på mange måder har sat standarden med sin iPad-serie, når det kommer til tablets, er selskabet for nyligt blevet overhalet indenom af den evige konkurrent fra Microsoft.
For med Microsofts nylige lancering af selskabets hybridmaskiner Surface Book og Surface Pro 4 har software-giganten fra Redmond i oktober formået at overgå Apples salg af iPads.
Læs også: Her er Surface Pro 4 og Surface Book - Microsofts første bærbare computer
Det viser en endnu upubliceret rapport fra analysevirksomheden 1010data om blandt andet tabletsalget fra januar 2014 til oktober 2015, som mediet Winbeta er kommet i besiddelse af.
Rykker rundt på procenterne
Rapporten viser, at Microsofts hybridmaskiner, som i denne sammenhæng åbenbart tæller som tablets, har overhalet Apples iPads med 45 procent af salget.
IPads er samtidig røget ned fra en markedsandel på 40 procent i foråret til de nuværende 17 procent, mens Amazon Fire-serie har kapret en markedsandel på omkring 10 procent.
Læs også: En iPad Pro kommer til at koste dig 10.000 kroner: Er den pengene værd?
Dermed er det første gang siden lanceringen af iPads i 2010, at Apple ikke er førerhunden på tablet-markedet, hvor de kombinerede Microsoft-maskiner af bærbar pc og tablet samtidig koster en del mere end Apples tabletserie.
Apple stadig størst
Set over de seneste 12 måneder ligger Apple dog fortsat som en klar nummer et med en markedsandel på 34 procent, mens Microsoft er kravlet op på 19 procent i 2015.
På de efterfølgende placeringer ligger Androidbaserede tablets fra Amazon, Samsung og Asus.
Det overordnede marked for tabletsalg er samtidig i vækst, og der blev i oktober omsat for godt 1,5 milliarder kroner på de tynde - og hybride - maskiner.
Læs også:
Microsofts Surface Pro 3 versus Apples iPad Pro: Hvad vælger du?