Der er vigtige emner på bordet, når amerikanske Yahoos bestyrelse mødes flere gange i denne uge: Skal Yahoo sælge sin kerneforretning - nemlig den internetbaserede søge- og annonce-forretning - og i stedet satse på en fremtid som medejer af kinesiske Alibaba og japanske Yahoo Japan som væsentligste aktiver?
Eller skal Yahoo sælge sin andel i Alibaba, der for tiden er mere end 210 milliarder kroner værd og satse på kerneforretningen?
Forlanger det solgt
Beslutningen er blevet aktuel på grund af investoren Jeffrey C. Smith fra Starboard Value, som i et brev til selskabet har forlangt, at Yahoos bestyrelse sælger kerneforretningen, da det efter hans mening vil gavne aktionærerne mest.
Egentlig arbejdede Yahoo efter en plan om at overføre selskabets aktiepost i Alibaba Holding Group til et selvstændigt selskab, Aabaco Holdings.
Den plan er indtil videre ikke blevet til noget på grund af usikkerhed om beskatningen.
Jeffrey C. Smith argumenterer for, at det vil give mere mening og større værdi for Yahoo at frasælge den traditionelle kerneforretning, der rummer mere end 200 millioner internet-brugere verden over.
I brevet - som du kan læse her - truer han med, at han og Starboard Value vil "kigge på at gennemtvinge markante ændringer i bestyrelsen, hvis I fortsætter med at træffe beslutninger, der ødelægger værdien for aktionærerne."
Yahoo har efter en årrække i krise ellers nogenlunde fået gennemført en turnaround med selskabets højtlønnede-direktør, Marissa Mayer, i spidsen.
Men forretningen er ikke sund og sprængfyldt med potentiale af den grund. Yahoos omsætning voksede med 6,8 procent i årets tredje kvartal sammenlignet med det tilsvarende kvartal i fjor - til 8,5 milliarde kroner, men indtjeningen dykkede, og en række vigtige chefer har forladt selskabet.
Ifølge Starboard Value vil det udløse omgående værdi, hvis ejerandelen af kinesiske Alibaba samt Yahoo Japan udskilles fra Yahoos fortsat pressede kerne-forretning, ligesom det vil gøre det nemmere at rekruttere folk, hedder det.
Investor-gruppen skriver, at Yahoo er "den eneste Silicon Valley-virksomhed, som vi kender, hvis aktiekurs for tiden alene er drevet frem at værdier, som er uden for virksomhedens kontrol."
Læs også:
Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail
Har I modet til at tage de tre konsekvenser - og arbejde med digital disruption i organisationen?