Fjerde og foreløbigt sidste bølge af obligatoriske selvbetjeningsløsninger skyller i dag ind over danskerne.
23 områder er således fra i dag den 1. december påtvungne at selvbetjene sig selv på, hvis man ellers forventer at få noget svar, penge eller hjælp fra det offentlige.
Efter første selvbetjeningsbølge skyllede ind over danskerne for tre år siden med de lavesthængende frugter på menukortet, er det i dag en noget mere broget gryderet af løsninger, vi får serveret.
Meget blandet målgruppe
For de sidste 23 selvbetjeningsløsninger byder blandt andet på anmodning om sygedagpenge over ansøgning om særlige tillæg til pensionister med hårde økonomiske vilkår.
Flere af løsningerne hidrører også flygtninge og indvandrere, der eksempelvis skal ansøge digitalt om permanent opholdstilladelse på baggrund af asyl- eller familiesammenføring.
Derudover er den seneste bølge af selvbetjeningsløsningerne blandt andet målrettet jægere, klagende flypassagerer og gamblere, som ønsker at registrere sig over frivilligt udelukkede spillere.
Stammer fra 2011
Kravet om obligatoriske selvbetjeningsløsninger stammer oprindeligt fra staten, kommunerne og regionernes fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011 til 2015.
Det kan du læse mere om her: Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie
Med introduktionen af den fjerde fase af selvbetjeningerne og de seneste års digital post til både danskere og virksomheder har de offentlige myndigheder stort set fået gennemført strategien.
Mens denne strategi udløber, arbejder staten, regionerne og kommunerne så på en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, der strækker sig frem mod 2020.
Det kan du læse mere om her: Kom med til snigpremiere: Sådan bliver den offentlige it-udvikling frem til 2020
Når det offentlige i mål?
En af hovedmålsætningerne med den tidligere fællesoffentlige digitaliseringsstrategi har været, at 80 procent af danskerne kommunikerer digitalt med det offentlige ved udgangen af 2015.
Læs også: Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Set over en bred kam er det endnu for tidligt at sige noget om, hvorvidt det offentlige når det mål ved årets udgang, da borgere kan framelde sig selvbetjeningsløsningerne og den digitale post.
Flere selvbetjeningsområder som eksempelvis ansøgning om folkepension og ansøgning om boligstøtte er dog meget populære og har rundet en brugertilslutning på 90 procent.
Læs også:
Hård kritik fra Rigsrevisionen: Offentlige selvbetjeningsløsninger alt for dårlige
Pressede kommuner har problemer med at nå digitale krav
Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening