Det danske tele-selskab Connection (tidl. Tele-punkt) er gået sammen med det britisk-ejede Firstcom i en satsning på at levere telefoni-løsninger i den lave ende af erhvervsmarkedet.
Connection har hidtil udviklet og solgt hostede teleløsninger. Med fusionen udvider man produktpakken til også at omfatte Firstcoms cloud-baserede telefoni-platform, der integrerer mobil- og fastnettelefoni og internet.
"Vores salg af traditionelle telefon-anlæg og Firstcoms egenudviklede telefoni-løsninger supplerer hinanden perfekt. Så nu kan vores kunder få en udvidet pakke med Firstcoms cloud-løsning og teleforbindelser," siger direktør i Connection, Dion Olsen.
Selskabets kernekunder er virksomheder fra 10 til 250 ansatte. Dion Olsen anslår, at Connection med en kundebase på omkring 11.000 virksomheder i dag har en markedsandel i det segment på 20-25 procent.
Kvalitet er vigtigere end vækst
Fusionen åbner ifølge de to firmaer for et mersalg til både eksisterende og nye kunder. Dion Olsen forventer, at man i løbet af et par år vil kunne booste årsomsætningen fra de nuværende knap 100 millioner kroner til et sted mellem 300-500 millioner. Men vækst er ikke det vigtigste for selskabet.
"Lige nu har vi rigeligt at gøre med at få de eksisterende kunder over på den fulde produktpakke. Vi skal ikke ud og være markedets billigste. For os er det ikke vigtigt, at være de største, men at være de bedste," siger Dion Olsen.
Den aktuelle fusion sker ved, at Firstcoms britiske ejere - TMT Asset Management og investeringsselskaberne Oakfield og Beechbrook - lægger i alt 45 millioner kroner på bordet og dermed får bestemmende indflydelse i Connection.
Efter fusionen vil Connection have 75 medarbejdere fordelt på seks afdelinger rundt om i landet.
En udfordring af TDC
Connection var i begyndelsen af 1990erne det første firma, der brød det daværende Tele Danmarks (nu TDC) monopol på salg af omstillingsanlæg. Selskabet blev dengang kendt under navnet Tele-Punkt.
Netop TDC er stadig den helt dominerende spiller på markedet for erhvervstelefoni, og ifølge markedsanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, er fusionen af Connection og Firstcom udtryk for at konkurrencen om især de mindre erhvervskunder er "benhård".
"I forhold til det store TDC fylder Connections 11.000 kunder stort set ingenting, men det er nok til at kunne udfordre i et bestemt segment af markedet. Der er ingen tvivl om, at de to selskaber gerne vil prøve at drille de store og fravriste TDC kunder," siger Morten Imsgard til Computerworld.
"Men langt hen ad vejen er det prisen, der er afgørende. Specielt de mindste virksomheder ser på, at priserne i det private marked er meget lave, og derfor vil de ikke betale ret meget for helt simple ydelser."
Han peger på, at TDC så sent som i sommer købte selskabet af Justphone netop for at kunne levere skræddersyede telefoni-løsninger netop til de mindre virksomheder.
"TDC har på det seneste fokuseret produkter og løsninger, der retter sig mod de små erhvervsdrivende. Det er en understregning af, at det er et attraktivt marked, og at der ligger indtjening og venter for de selskaber, der mestrer det her segment," siger Morten Imsgard.
Derfor er det logisk, at en mindre spiller som Connection/Firstcom lægger op til at konkurrere på stærkere teknologiløsninger, mener han.
Læs også:
Konkurs: TDC Erhvervscentre lukker på stribe
TDC-partnere blev droppet af TDC - nu indgår de samarbejde med Telia