Du kender dem godt: De små cookieadvarsler, som ruller frem hver gang, du besøger en ny hjemmeside.
Sådan har det været seneste tre-fire år, siden de danske myndigheder tolkede EU-reguleringen sådan, at hjemmesider skal orientere brugerne om, at der anvendes cookies - og med advarslen også inkludere en mulighed for, at brugeren accepterer brugen af cookies.
Men mens der kan være en god logik i en forbrugerbeskyttelse, som holder fokus på, hvad vores data anvendes til rent kommercielt, så har cookie-bestemmelsen det problem, at blot 18 procent af forbrugerne synes, at der er tale om god forbrugerbeskyttelse. I hvert fald ifølge Dansk Erhvervs undersøgelse.
Noget tyder altså på, at cookie-advarslerne ikke virker. Men hvad gør vi så? Det har Computerworld spurgt Allan Sørensen, digital chef i brancheforeningen Danske Medier, om.
I videoen kan du høre Allan Sørensen fortælle kort om den kommende persondatalov fra EU - og om hvornår vi tidligst kan regne med at se en opdatering.
Læs også: Ny skrap EU-datalov får konsekvenser for dig: Sådan kan du ruste din virksomhed