Det svenskfunderede computerspilsfirma King Digital Entertainment med blandt andet spillet Candy Crush på samvittigheden er blevet solgt for 40 milliarder kroner.
Køberen Activision Blizzard er blandt andet kendt for krigsspil til spilkonsoller og fra at eje aktiemajoriteten i Yahoo Finance Vivendi og Fidelity, skriver Computerworlds svenske søsterblad Computer Sweden.
Årsagen til, at Activision Blizzard næsten møver sig ind på listen over de 10 største it-opkøb nogensinde ligger i en forventning om at nå et gigantisk antal brugere.
Det forklarer Activision Blizzards administrerende direktør Bobby Kotick.
"Vores omsætning og fortjeneste bekræfter vores position som verdens største og mest profitable virksomhed i digital underholdning. Med et kombineret globalt netværk med mere end en halv milliard aktive brugere, er vores potentiale større end nogensinde," siger han.
Firma med 200 titler
Activision Blizzard seneste årsregnskab viste en toplinje på cirka 30 milliarder kroner, mens bundlinjen lyder på 5,7 milliarder kroner.
Med i opkøbet får Activision Blizzard omkring 200 spiltitler herunder Candy Crush, Farm Heroes og Pet Rescue samt 340 millioner unikke månedlige brugere fra en hel række platforme.
Ved sit seneste regnskab kunne King Digital Entertainment mønstre en omsætning på godt 15 milliarder kroner, mens indtjeningen lå på knap 4,5 milliarder kroner.
Læs også: Spílindustrien slår alle salgsrekorder: Runder magisk milepæl om få år
King Digital Entertainment har studier i blandt andet Stockholm, Bukarest, Malmö, London, Barcelona, Berlin, Singapore og Seattle.
Selskabet har også er sælgere i San Francisco, der nu skal stemple ind som Activision Blizzard-medarbejdere i en handel, der talt på kroner og ører matcher det beløb, som Microsoft for fire år siden betalte for Nokias mobildivision.
Læs også:
De glemte og fascinerende historier bag otte banebrydende danske iværksætter-eventyr
Galleri: Spritnye spil overhaler klassikeren Candy Crush på Android-telefonerne