Der er ingen hemmelighed, at der er blevet solgt imponerende mange smartphones og tablets over de seneste otte år, hvor de mobile produkter har været it- og telebranchens helt helt store salgshit.
Hvad knap så mange måske tænker over, er det kæmpe marked for ekstra tilbehør, der er blevet skabt sammen med salget af iOS- og Android-produkter.
For når forbrugere eller virksomheder køber en smartphone eller tablet, ryger der ofte også et cover og en skærmbeskytter med i indkøbskurven.
Forbi er nemlig de dage, hvor man kunne åbne en øl eller 10 med mobilen, uden at det gjorde den store skade på hardwaren.
Så stort er markedet
Ifølge ABI Research omsætter markedet for mobilt tilbehør i 2015 for omkring 552 milliarder danske kroner på globalt plan.
Analysefirmaet vurderer, at vi frem mod 2020 vil se årlige vækstrater på 4,3 procent, så der til den tid vil være tale om en global omsætning på et beløb, der svarer til omkring 684 milliarder kroner.
Hvis du vil have en fornemmelse af, hvor mange penge det egentlig er, så kan man holde det op imod den samlede omsætning hos de it- og televirksomheder, der indgår i Computerworlds Top 100-undersøgelse.
I 2013, hvor der i alt indgik 181 selskaber, lød den samlede omsætning på 113 milliarder kroner - altså rundt regnet en femtedel af, hvor meget markedet for mobilt tilbehør omsætter for i år på globalt plan.
Dette sælges der mest af
ABI Research skriver i sin analyse, at mobil-covere, opladere, skærmbeskyttere og hovedtelefoner er de største hit på dette marked.
"En tynd og let smartphone gør beskyttelse til en nødvendighed, og nye funktioner i covere, som trådløs opladning og digitale betalinger, vil formentlig drive markedet for beskyttende covere fremad," vurderer ABI Research.
Det er dog hovedtelefonerne, der sælger bedst, og producenterne på det område har en årlig omsætningsvækst på 5,7 procent.
Læs også:
Se tallene her: Så vild er væksten i den danske it-branche
Her er de vigtige nøgletal for den danske telebranche: Sådan går det telebranchen