Apples nye iPhone 6s er blevet rost for mange ting i anmeldelserne, men mobil-antennens kvalitet bør ikke være en af dem.
Professor Gert Frølund fra Aalborg Universitet har endnu engang stået i spidsen for en test af mobil-antenner, og denne gang indgår den nye iPhone 6s fra Apple.
"Jeg havde ikke forestillet mig, at den var så ringe. Det overrasker mig meget," siger han til DR Kontant, der bringer hele listen med de testede smartphones.
Læs også: Her er alle anmeldelser af den nye iPhone 6s: Er den de mange penge værd?
Konkret lander iPhone 6s på en 30. plads ud af 37 testede smartphones.
DR skriver, at antennen i iPhone 6s på en skala fra A til G, hvor A er bedst og G er dårligst, bedømmes til F.
"Jeg troede, den ville havde forbedret sig i forhold til 6'eren," siger Gert Frølund til DR og forklarer, at det faktisk er det modsatte, der er tilfældet - for iPhone 6 ligger på plads nummer 24 i testen, dog også med karakteren F.
Sådan klarer andre telefoner sig
Det er dog værd at bemærke, at iPhone 6s trods alt klarer sig bedre end både iPhone 5s, iPhone 5 og iPhone 5c, ligesom den ligger bedre placeret på Gert Frølunds liste end eksempelvis Nokia Lumia 925 og Samsung Galaxy SIII.
Karakteren F, som iPhone 6s altså tildeles, er også at finde hos produkter som Nokia Lumia 820 og Samsung Galaxy SII.
Øverst på listen finder man telefoner som Samsung S5, Sony Xperia Z, Samsung S6 og Sony Xperia Go - ingen telefoner når dog et højere niveau end karakteren C.
En ikke uvæsentlig detalje er, at testen er foretaget på GSM 900-frekvensbåndet og går på, hvor god telefonen er at tale i.
Et andet billede kan vise sig, hvis man målte på telefonens evne til at udnytte de tilgængelige datahastigheder på 4G-nettet optimalt.
Antenner er vigtige - men ikke det eneste vigtige
Det er langt fra første gang, at der sættes fokus på problemet med, at alt for mange smartphones og mobiler har for dårlige antenner.
Problemstillingen er ikke bare relevant for den enkelte forbruger, men har også længe irriteret telebranchen, der investerer milliarder i mobil-netværk.
Problemet er, at kunderne, når deres telefon har svært ved at fange netværket, formentlig ofte bebrejder teleselskabet, selv om det kan være selve mobilen, der har et problem.
Når det er sagt, så er det værd at tilføje, at antenneforholdene naturligvis også er meget forskellige rundt omkring i landet, og at der sågar kan være store forskelle fra gade til gade i samme by.
Samtidig skal man huske på, at en smartphone som bekendt bruges til mange forskellige ting, og at det derfor er den samlede kvalitet og brugbarhed, der i sidste ende vil være afgørende for, om en bruger bliver mest tilfreds med det ene eller det anden produkt.
Læs også:
Her er alle anmeldelser af den nye iPhone 6s: Er den de mange penge værd?