Mere end to millioner diesel-drevner Audier er udstyret med samme software, som de VW-biler, der danner grundlag for den kæmpe-skandale, som i de seneste dage har ramt bil-industrien.
Sagen handler om den software, som VW har udstyret en lang række af selskabets diesel-biler med.
Softwaren pynter gevaldigt på bilens udledning af en række miljøskadelige gasser, hvilket altså får bilerne til at se mere miljøvenlige ud, end de egentlig er.
Målinger har således vist, at bilerne udleder op til 40 gange mere af de såkaldte NOx-gasser end oplyst under normal kørsel.
Softwaren er blevet anvendt af bilkoncernen i årevis.
Det gælder ifølge nyhedsbureauet Reuters også alle Audier, som kører med den såkaldte EU5-motor. Det vil sige A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.
Heraf er de 577.000 biler blevet solgt i Tyskland, mens omkring halvanden million biler er blevet solgt til resten af Europa.
Sagen, der er blevet døbt dieselgate har fået VW's aktiekurs til at styrtdykke.
Angiveligt har softwaren fusket med den elektroniske unit, så den har været i stand til registrere, når emissionen skulle måles, og dernæst ændre den såkaldte fuel mapping, så udledningen blev minimeret.
Det er angiveligt blot en enkelt kode-linie i bilernes software, som har gjort svindelen mulig.
Det er nemlig ret enkelt: Bilen registrerer, at der er en emissions-test nært forestående, og har så ændret sin fuel mapping til minimal udledning.
En moderne bil registrerer eksempelvis, når motorhjelmen åbnes, når traction-kontrollen slås fra (hvilket man gør under emissions-test) og så videre.
Sensorer registrerer også rattets position, bilens fart, hvor lang tid motoren kører, vejret og mange andre ting, som tilsammen kan pege i retning af en forestående emissionstest.
Det gør det ret nemt at indbygge funktioner, der ændrer på mappingen af bilen, når der bliver iværksat emissions-test.
VW har tidligere meddelt, at også en lang række varevogne er udstyret med softwaren.