Salesforce er verdens største udbyder af CRM-systemer i verden, og ved Salesforces årlige konference har det amerikanske firma løftet sløret for en ny service: SalesforceIQ.
SalesforceIQ er en service, som benytter "relationship intelligence technology," hvilket på dansk betyder, at data i backend, mail, kalender og så videre analyseres og systematiseres.
Herefter tager IQ den data og tilbyder den, når bestemte personer ringer eller skriver, for netop at give de bedst mulige funktioner på det rigtige tidspunkt.
Et eksempel kunne være en alarm for at minde dig om, at du har glemt at sende en follow up mail, eller at personen, som har skrevet til dig, ikke har modtaget et tilbud endnu, hvilket kan klares fra en iOS/Android app, hvor tilbudsteksten allerede er klar til at blive sendt.
Der er endda et dynamisk email-element indeholdende potentielle bookingtider til møder, som ændrer sig, hvis sælgerens kalender ændrer dig før modtageren åbner mailen.
Det kan altså ifølge Salesforce spare dig for en masse tid baseret på egentlig data. Din data.
To produkter
Salesforce sælger SalesforceIQ for Salesforce Cloud som to forskellige produkter: Et rettet mod Enterprice-enheder, hvilket svarer til 45 procent af Salesforces kundemargin - og SalesforceIQ rettet mod SMB-virksomheder, så små virksomheder på fem mand kan bruge Salesforce.
SalesforceIQ er bygget på RelateIQ, en startup som Salesforce købte sidste år for over 2,5 milliarder kroner.
SalesforceIQ er en naturlig udvikling efter sidste års præsentation af Wave Analytics Platform, en platform til analysering af big data. Og det er et punkt, hvor Salesforce virkelig satser.
"Vi tror på, at analysering af data i fremtiden kun bliver vigtigere for virksomhederne, som på den måde kan spare enorme mængder tid, hvis systemet allerede kan ordne alle de trivielle ting for en, " siger Alex Dayon, Salesforces product-chef.
Lanceringen af SalesforceIQ sker på åbningsdagen af Dreamforce, Salesforce årlige konference, hvor over 160.000 mennesker i år deltager.
Læs også: Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?