Computerviews: Ja, iPad Pro henvender sig til erhvervskunderne. Det lagde Apple ikke skjul på, da virksomheden i sidste uge præsenterede den nye tablet-computer.
Men den nye iPads potentiale rækker længere end blot til virksomhederne. For at forstå det, må vi kigge på en helt anden målgruppe og en ny markant udvikling i vores teknologivaner.
Den gruppe, som vi skal forstå, har kun i begrænset omfang fundet vej til arbejdsmarkedet i dag. I dag er de teenagere, og de er opvokset med iPad og iPhones som deres primære computer.
En 13-årig i dag var 8 år, da den første iPad blev lanceret og blot 5 år, da den første iPhone blev introduceret.
To tilbud
Når disse unge i dag står og skal anskaffe sig deres første studiecomputer, så kan Apple med introduktionen af iPad Pro nu tilbyde dem to muligheder med to forskellige brugerflader.
De kan købe en Macbook eller en iPad Pro.
En iPad Pro i den dyreste udgave med tastatur og den såkaldte Apple Pencil koster det samme, som den helt nye Macbook. De to enheder vejer næsten det samme, har begge en fremragende retina-skærm og bruger samme tastatur-teknologi.
Læs også: Microsofts Surface Pro versus iPad Pro: Hvad vælger du?
Mange vil med en vis rette hævde, at en iPad ikke er i stand til at erstatte en computer, og der er næppe nogen tvivl, at mange af os, der er vant til at arbejde på en klassisk laptop, skal sluge en del kameler, hvis vi pludselig skal bruge en iPad som vores primære arbejdsredskab.
Men hvis du er opvokset i den "mobile verden", vil du givetvis se anderledes på det. Så vil du formodenligt være tilbøjelig til at opfatte "traditionelle" computere med mus og tastatur som unødigt komplekse. Groft sagt vil du se på traditionelle computere på samme måde, som unge i 90'erne så på computere uden grafisk brugerflade.
Fremtidens styresystemer
For at forstå iPad Pro'ens potentiale må vi derfor også forstå, at mobile styresystemer som iOS og Android er fremtidens styresystemer.
Introduktionen af iPhonen og iOS i 2007 var den første store revolution af den personlige computere, og det, der gør en iPad Pro interessant, er, at det er den første iOS-enhed, der for alvor er designet med produktivitet for øje.
Et perspektiv, der er let at overse, når man selv hver dag sidder foran en pc på sit arbejde.
Men ikke desto mindre er iOS i dag langt mere populært end Apples styresystem til Mac, OS X, og det er på vej til at blive mere populært end Windows.
Tal fra analysehuset Gartner og venturekapitalfirmaet Andreessen Horowitz viser desuden, at der i dag bliver solgt lige så mange iOS-enheder, som der bliver solgt Windows-computer, og der er nu gennem flere år blevet solgt flere Android-enheder end Windows-enheder.
Udviklingen ses også i trafikken på danske hjemmesider. Tal fra Danske Medier viser, at iOS-enheder står for mellem 35 og 40 procent af alle besøg på danske hjemmesider. Det er nogenlunde samme niveau, som alle Windows-versioner til sammen.
Da iPaden kom i 2010, talte alle om, at vi nu var gået ind i post-pc verdenen. Det var formodenligt lige en postgang for tidligt. Men ikke desto mindre er det i dag en realitet, at mange mennesker nu lever i denne post pc-verden.
Det er muligt, at det stadigvæk vil være en udfordring at få nutiden erhvervsbrugere til for alvor at erstatte deres pc med mobile enheder, men der er stor sandsynlighed for, at en stor del af den næste generation af computer-brugere vil foretrække at arbejde på enheder med mobile styresystemer. Mange af dem vil sandsynligvis aldrig komme til at eje en traditionel computer.
Læs også:
Microsofts Surface Pro versus iPad Pro: Hvad vælger du?
Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes