I takt med den stigende professionalisering af hacker-markedet er hackerne efterhånden blevet så dygtige og udstyret med så avancerede værktøjer, at de kan bryde ind i hvad som helst. Hvis de altså vil.
Mens værktøjerne og metoderne bliver mere og mere avancerede i den øverste hacker-liga, bliver automatiseringen mere og mere udbredt i den nederste del - altså der, hvor man udsender spam-mails og halv-dumme phishing-mail.
Sikkerhedsselskabet Proofpoint har netop udsendt en halvårs-rapport, der kaster lys over de mest udbredte hacker-metoder lige nu.
Phishing
Proofpoint kan måle sig til en stigning inden for phishing-forsøg af den klassiske slags, hvor afsenderne forsøger at narre modtageren til at klikke på en attachement i en tilsendt e-mail, som så inficerer computeren.
Proofpoint-chef Kevin Epstein siger, at "mennesker har meget kort hukommelse," og at det derfor er muligt at vende tilbage til denne metode efter en periode på otte-ni år, hvor aktiviteterne på dette område har været lave - ganske enkelt fordi de fleste brugere har været klar over, at de ikke skal klikke på mystiske filer.
Ifølge sikkerhedsselskabet er internet-brugerne i dag primært fokuserede på ikke at klikke på ukendte URL'er.
Ifølge selskabet består de fleste inficerede attachements af en falsk Microsoft Word-fil.
Målrettet mod udvalgte personer
De pågældende attachements bliver dog ikke sendt til alle, og det er en helt ny udvikling, lyder det fra it-sikkerhedsselskabet.
Højt på listen står brugernes arbejdsmail-adresser, da det her er eksempelvis er muligt at få de inficerede mails og filer til at ligne en firma-relateret henvendelse, som brugerne er mere tilbøjelige til at klikke på.
Ifølge Proofpoint er også timingen vigtigt. Således bliver der sendt klart flest phishing-mails ud tirsdag klokken 10.00, som hackerne har fundet ud af ofte er ugens travleste tidspunkt, hvor medarbejderne derfor er mere tilbøjelige til at klikke på de ting, der kommer ind.
Hackernes robotter søger ofte efter navne og mail-adresser på økonomifolk og finansdirektører på firmaers websites.
Sikkerhedsfirmaet anbefaler derfor, at virksomheder overvejer, om det nu også er nødvendigt at have mailadresser og telefonnumre på finansfolk liggende på deres websites.
Alternativt kan man vælge ikke at indeksere 'Om XX"-sitet eller at ændre teksten om de enkelte medarbejdere fra at være tekst-baseret til at være grafik-baseret.
Proofpiont kan desuden se, at hackerne i stor stil er begyndt at kravle rundt på professionele sociale foraer som LinkedIn.
Sociale medier
En fremtrædende tendens blandt hackerne er stærkt fokus på de sociale medier, hvor både firmaer og privatpersoner gavmildt deler ud af alverdens nyttige oplysninger om deres vaner, adresser og meget andet.
For hackerne er omdrejningspunktet store begivenheder - som eksempelvis store sports-begivenheder - der kan samle tusindvis af brugere på bestemte sociale sites.
Hackere har således ifølge selskabet forsøgt at plante malware via sociale medie-sites, der er koblet direkte til store begivenheder som Super Bowl, Valetines Day og lignende.
Ifølge selskabet kan den type angreb både skade en organisations brand, ligesom det kan blive en genvej for malware direkte ind på organisationernes egne websites.
Stærkt forhøjet effektivitet
Er der en ting, som går igen, så er det, at hacker-angrebene bliver stærkt specialiserede og målrettede.
Volumen falder, og man ser ikke mange angreb, hvor der bliver skudt med spredehagl til højre og venstre.
I stedet går hackerne efter udvalgte og specialiserede mål, hvilket blot understreger, at hacker-verdenen har gennemgået en professionalisering gennem de seneste år.
Ifølge Proofpoint-chef Kevin Epstein er hackerne kort og godt blevet bedre til at 'follow the money.'
Det kan du læse mere om her: Hackerne kommer - og du kan (næsten) intet gøre.