Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Fire nye sikkerheds-trends - her er hackernes yndlings-metoder lige nu

Hackerne arbejder mere og mere professionelt og målrettet, hvor jagten på rå gevinst har voldsomt indflydelse på deres metoder. Her er de fire mest udbredte hacker-metoder lige nu.

I takt med den stigende professionalisering af hacker-markedet er hackerne efterhånden blevet så dygtige og udstyret med så avancerede værktøjer, at de kan bryde ind i hvad som helst. Hvis de altså vil.

Mens værktøjerne og metoderne bliver mere og mere avancerede i den øverste hacker-liga, bliver automatiseringen mere og mere udbredt i den nederste del - altså der, hvor man udsender spam-mails og halv-dumme phishing-mail.

Sikkerhedsselskabet Proofpoint har netop udsendt en halvårs-rapport, der kaster lys over de mest udbredte hacker-metoder lige nu.

Phishing

Proofpoint kan måle sig til en stigning inden for phishing-forsøg af den klassiske slags, hvor afsenderne forsøger at narre modtageren til at klikke på en attachement i en tilsendt e-mail, som så inficerer computeren.

Proofpoint-chef Kevin Epstein siger, at "mennesker har meget kort hukommelse," og at det derfor er muligt at vende tilbage til denne metode efter en periode på otte-ni år, hvor aktiviteterne på dette område har været lave - ganske enkelt fordi de fleste brugere har været klar over, at de ikke skal klikke på mystiske filer.

Ifølge sikkerhedsselskabet er internet-brugerne i dag primært fokuserede på ikke at klikke på ukendte URL'er.

Ifølge selskabet består de fleste inficerede attachements af en falsk Microsoft Word-fil.

Målrettet mod udvalgte personer

De pågældende attachements bliver dog ikke sendt til alle, og det er en helt ny udvikling, lyder det fra it-sikkerhedsselskabet.

Højt på listen står brugernes arbejdsmail-adresser, da det her er eksempelvis er muligt at få de inficerede mails og filer til at ligne en firma-relateret henvendelse, som brugerne er mere tilbøjelige til at klikke på.

Ifølge Proofpoint er også timingen vigtigt. Således bliver der sendt klart flest phishing-mails ud tirsdag klokken 10.00, som hackerne har fundet ud af ofte er ugens travleste tidspunkt, hvor medarbejderne derfor er mere tilbøjelige til at klikke på de ting, der kommer ind.

Hackernes robotter søger ofte efter navne og mail-adresser på økonomifolk og finansdirektører på firmaers websites.

Sikkerhedsfirmaet anbefaler derfor, at virksomheder overvejer, om det nu også er nødvendigt at have mailadresser og telefonnumre på finansfolk liggende på deres websites.

Alternativt kan man vælge ikke at indeksere 'Om XX"-sitet eller at ændre teksten om de enkelte medarbejdere fra at være tekst-baseret til at være grafik-baseret.

Proofpiont kan desuden se, at hackerne i stor stil er begyndt at kravle rundt på professionele sociale foraer som LinkedIn.

Sociale medier

En fremtrædende tendens blandt hackerne er stærkt fokus på de sociale medier, hvor både firmaer og privatpersoner gavmildt deler ud af alverdens nyttige oplysninger om deres vaner, adresser og meget andet.

For hackerne er omdrejningspunktet store begivenheder - som eksempelvis store sports-begivenheder - der kan samle tusindvis af brugere på bestemte sociale sites.

Hackere har således ifølge selskabet forsøgt at plante malware via sociale medie-sites, der er koblet direkte til store begivenheder som Super Bowl, Valetines Day og lignende.

Ifølge selskabet kan den type angreb både skade en organisations brand, ligesom det kan blive en genvej for malware direkte ind på organisationernes egne websites.

Stærkt forhøjet effektivitet

Er der en ting, som går igen, så er det, at hacker-angrebene bliver stærkt specialiserede og målrettede.

Volumen falder, og man ser ikke mange angreb, hvor der bliver skudt med spredehagl til højre og venstre.

I stedet går hackerne efter udvalgte og specialiserede mål, hvilket blot understreger, at hacker-verdenen har gennemgået en professionalisering gennem de seneste år.

Ifølge Proofpoint-chef Kevin Epstein er hackerne kort og godt blevet bedre til at 'follow the money.'

Det kan du læse mere om her: Hackerne kommer - og du kan (næsten) intet gøre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering