Den store japanske bilproducent Toyota indgår i tæt samarbejde med de amerikanske teknologi-universiteter MIT (Massachussets Institute of Technology) og Stanford.
Målet: At udvikle nye robot- og selvtænkende teknologier til fremtidens biler, der i vid udstrækning ifølge Toyota skal kunne køre via kunstig intelligens.
Toyota - der smider i alt et par milliarder kroner i projekt-kasserne - understreger dog, at man ikke i første omgang skal forvente en førerløs bil med Toyota-mærket på kølerhjelmen.
I modsætning til eksempelvis Google vil Toyota nemlig altid sikre sig, at der sidder en fører bag rattet, hedder det.
Det kalder selskabet for 'human centric'-systemer, som skal understøttes og suppleres med avanceret teknologi.
Målet er eksempelvis udvikling af avancerede, intelligente sikkerhedssystemer, som eksempelvis automatisk kan tændes for at hjælpe chaufføren, hvis bilen kører i områder med dårligt vejr eller hvis køreforholdene på anden måde forværres - for eksempel hvis vejen pludselig bliver dårlig.
Ligeledes kigger selskabet på teknologier til automatisk opkobling med relevante enheder.
Det betyder, at bilen eksempelvis automatisk skal kunne kommunikere med køleskabet hjemme i huset, så føreren automatisk får besked om, at der mangler mælk eller andet, når han nærmer sig et supermarked.
Toyota forestiller sig også, at fremtidens bil eksempelvis skal kunne registrere, hvis føreren er opkørt, stresset, nedtrykt eller lignende, og så automatisk finde frem til passende musik, som kan afspilles i kabinen.
Selv om Toyota umiddelbart ikke har planer om førerløser biler, er netop de automatiske biler en væsentlig del af de visioner, som Stanford og MIT arbejder med.
I dag er det muligt for de teknologiske systemer at styre en bil automatisk ved lave hastigheder.
Udfordringen for teknologifirmaerne er at få gjort de intelligente systemer klar til at kunne styre bilerne automatisk ved høje hastigheder - og især ved høje hastigheder under vanskelige forhold til sne, tæt trafik, tåge eller lignende.
I bilbranchen er netop udviklingen af førerløse og automatiske biler lige nu et af de helt hotte emner. Også Uber, Ford, Audi og Mercedes Benz er i gang med at udvikle intelligente systemer, der inden for en overskuelig årrække skal kunne føre en bil uden en chaufførs medvirken.
De automatiske biler har den store fordel, at de via deres sensorer og lignende vil blive i stand til at køre ekstremt tæt på andre biler og genstande i trafikken uden, at parterne ramler sammen.
Det vil på sigt gøre det muligt at pakke vejene meget tættere end i dag, hvilket vil kunne gøre det muligt at mindske køer og lignende.