Det danske spil-firma Serious Games Interactive er havnet i en sand negativ mediestorm på både sociale og traditionelle medier.
Denne såkaldte shitstorm er udløst, efter selskabet har uploadet et af sine spil til online-spilplatformen Steam.
Kritikken drejer sig om spillet 'Playing History 2 - Slave Trade', der er et undervisningsspil, som handler om slavehandlen mellem Afrika, Europa og USA i 1600-tallet.
Især en passage i spillet rettet mod børn og unge, hvor spillerne skal stable sorte slaver i et skibs lastrum i en form for gameplay, der kendes fra det hyperpopulære spil Tetris, er faldet kritikkerne for brystet.
"Ufølsomme røvhuller"
Spillet fra september 2013 blev i sidste uge uploadet til spilplatformen Steam.
Og så brød helvede ellers løs i online-nyhedsmedier lige fra USA over Europa til Asien, mens flere Twitter-brugere også har raset løs i de seneste par dage.
"At få børn til at spille Slave Tetris er IKKE okay. Skrækkelig umenneskelighed er ikke et spil," skriver Twitter-brugeren Lisa Hendrix
"Skaberne af dette spil er tydeligvis ufølsomme røvhuller uden respekt eller medfølelse for brune menneskers historie," lyder det fra en anden Twitter-bruger.
Prisvindende spil
I kølvandet på kritikken har spilskaberne fra Serious Games Interactive været ude på Twitter og forsøgt at gyde olie på vandene ved blandt andet at nævne, at spillet på ingen måder er skabt ud fra en racistisk ståsted.
Det danske spilfirmas direktør Simon Egenfeldt har samtidig tweetet om, at slaverne om bord på slaveskibene netop blev stablet som klodserne i Tetris.
Han fremhæver, at spillet derved skal vække afsky og forståelse for de forfærdelige forhold, som de afrikanske slaver måtte gennemgå på skibene.
Samtidig med forsvaret har spil-direktøren nævnt, at Serious Games Interactive har været nomineret til computerspillenes Bett-pris for bedste undervisningsspil i Europa og vundet andre priser med sit slavespil.
Læs også interview med Simon Engelsfeldt, direktør i Serious Games Interactive: Dansk it-direktør efter vild shitstorm over spil: "Det er ren pøbelvælde på sociale medier."
Den kendsgerning har tændt yderlige ild under bålet og skabt en online-debat om en kulturkløft mellem USA og Europa på tværs af Atlanterhavet, hvor de omdiskuterede slaveskibe sejlede for flere hundrede år siden.
Fjerner Tetris-delen
Debatten kører også på bloggen Thinkprogress, hvor Simon Egenfeldt har udtalt, at Tetris-delen i spillet vil blive fjernet.
Han nævner her, at han ikke har kendskab til, at spillet bliver brugt i USA, og at Serious Games Interactive udover slavespillet også har udviklet spil om pesten, vikingerne, moderne slaveri og et spil om usle løn- og arbejdsforhold i de såkaldte sweatshops.
Serious Games Interactive har tidligere udviklet spil for en masse humantitære organisationer som Danida UNICEF og Amnesty International.
Computerworld har indtil videre forgæves forsøgt at få en kommentar om spillet og kritikken fra Serious Games Interactive.
[b]Læs også interview med Simon Engelsfeldt, direktør i Serious Games Interactive: Dansk it-direktør efter vild shitstorm over spil: "Det er ren pøbelvælde på sociale medier."
[/b]
Anmeldelse: Når jordens undergang bliver til spil-poesi