I næste måned ventes Apple at udgive den næste version af sit mobilestyresystem, iOS 9, og dermed bliuver det muligt at blokere for annoncer på hjemmesider.
iOS-enheder står for knap 40 procent af alle besøg på danske hjemmesider, og derfor kan funktionen sende chokbølger gennem en medieverden, der stadigvæk bliver mere og mere afhængig af internet-annoncering.
Hjemmesider er proppet med annoncer
I dag er de fleste nyhedsmediers hjemmesider fyldt til randen med annoncer, der er med til at gøre siderne langsomme og kan medvirke til at dræne enhedernes batteri.
Men som almindelige internetbrugere ser vi kun toppen af isbjerget.
For bag annoncerne gemmer der sig stribevis af javascripts, der samler informationerne om de besøgende og sørger for, at de får vist relevante annoncer.
Men også dette kan iPhone og iPad-brugere blokere med iOS 9.
Denne type blokeringer bliver mulig, fordi Apple åbner for, at brugerne kan installere såkaldte "content blockers".
"Content blockers" kan blokere for uønsket indhold i browseren og skal installeres som en særskilt app, der hentes i App Store. Lidt på samme måde som brugerne i dag kan installere ekstra tastaturer.
Markant hurtigere
Den amerikanske tech-blog The Next Web har testet en content-blocker-app ved navn Crystal, der forventes at blive udgivet i App Store, når iOS 9 bliver frigivet.
I The Next Webs test bliver load-tiderne reduceret med helt op til 10 sekunder på flere hjemmesider.
Effekten er så markant, at det ikke er svært at forestille, at denne type apps har potentiale til at opnå en stor udbredelse.
Danske Medier: Kan betyde mere brugerbetaling
Allan Sørensen, der er digital chef for brancheorganisationen Danske Medier, oplyser til Computerworld, at organisationen er bevidst om de udfordringer, som de nye "content blockers" i iOS 9 kan udgøre for medierne.
"Det er klart, at det kommer til udgøre en udfordring for annoncefinansierede medier, hvis det i fremtiden bliver både let og populært at blokere for annoncer," siger han.
Såfremt at denne type annonce-blokering bliver udbredt, vil det ifølge Allan Sørensen betyde, at medierne bliver nødt til at gentænke dele af deres forretningsmodeller.
"Det kan betyde, at vi vil komme til at se mere brugerbetaling for indhold, og det kan også betyde, at medierne vil gøre brug af mere sponseret indhold," siger Allan Sørensen.
Men når content blockers har potentiale til at blive så stort et problem for mediebranchen, skyldes det så ikke, at medierne gennem lang tid har prioriteret kortsigtet profitmaksimering højere end den gode brugeroplevelse?
"Det er klart, at mængden af annoncer er steget markant efterhånden, som der er kommet en større efterspørgsel på digitale annoncer, men jeg mener, at de danske medier har stor fokus på brugeroplevelsen. Tager vi de danske nyhedsmedier over en bred kam og tager vi samtidig hastigheden på brugernes internetforbindelser i betragtning, så er det min opfattelse, at brugerne oplever de danske nyhedsmedier som forholdsvis hurtige," siger han.
Allan Sørensen fortæller, at Danske Medier i øjeblikket har nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder på en vejledning for, hvordan medierne skal forholde sig til de nye udfordringer, som blokering af annoncer i iOS 9 byder på.
Danske Medier ønsker blandt andet at blive bedre til at forklare brugerne, at annoncer er afgørende for, at medierne fortsat kan levere gratis nyheder til brugerne.
Læs også:
Prøv Apples nye styresystemer: Her er iOS 9 og OS X El Capitan