Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Ramt af shitstorm og bruger-kritik over snag i bruger-data - men går Spotify egentlig for langt?

ComputerViews: Spotify er blevet mødt at kritik for sine nye brugeregler, hvor selskabet kræver adgang til foto, kontakter, gps og andet på brugernes telefoner. Men går selskabet egentlig overhovedet for langt?

ComputerViews: Spotifys nye brugerbetingelser fik straks harmen til at rejse sig, da de blev offentliggjort i sidste uge: Brugere og medier og diverse skribenter i sociale foraer reagerede omgående negativt på de nye betingelser fra musik-betalings-tjenesten.

Af de nye betingelser fremgik det nemlig, at Spotify åbnede for muligheden for at indsamle ret omfattende data fra de betalende brugeres mobiltelefoner - herunder kontakter, foto, film, gps, eventuelle sensorer samt data fra Facebook og lignende.

Kort og godt: Spotify ønsker adgang til det hele.

Det kan du læse mere om her: Spotify ændrer reglerne: Kan kigge med i dine billeder.

'De' følger med

Data-snag på grænsen til spionage har været et hot emne, siden Edward Snowden kunne afsløre, at store regeringer systematisk overvåger og logger og snager i alverdens data hos alverdens mennesker.

Det var med til at øge opmærksomheden på, hvor meget firmaer og myndigheder egentlig snuser rundt i vores personlige liv, hvilket (nok) ikke er så lidt.

Når det gælder Spotify er det åbne spørgsmål imidlertid, om kritikken, der rejste sig, er berettiget eller ej.

I hvert fald skyndte Spotifys topchef, Daniel Ek, sig at skrive et blog-indlæg under overskriften 'Sorry' med svar på tiltale.

Det kan du læse mere om her: Spotify-chef forklarer efter shitstorm: Det betyder vores nye privatlivs-betingelser.

I blog-indlægget beklager direktøren den 'forvirring,' der er opstået. Han mener, at Spotify skulle have været bedre til at 'kommunikere, hvad disse politikker betyder' samt 'hvordan information, som du vælger at dele, vil - og ikke vil - blive anvendt.'

Han mener med andre ord, at problemet ikke ligger i de ting, som Spotify vil have fingre i på din telefon, men derimod i, at selskabets hensigter med de pågældende data ikke bliver forklaret ordentligt.

Spotify vil nemlig kun det gode, fremgår det. Det handler om at forbedre, personificere og strømline musik-tjenesten efter den enkelte brugers personlige smag, og intet vil ske uden 'eksplicit tilladelse,' skriver direktøren.

Salg af budskaber er vigtig

Spotify-chefen har utvivlsom ret i, at kommunikations-arbejdet - altså at få solgt budskabet ordentligt til brugerne - kan betyde knald eller fald for mange ny-lanceringer - ikke mindst når det gælder den gradvis indtræden i vores privat-sfærer, som vi ser i disse år.

Daniel Ek og Spotify forsøger at få shitstormen til at lægge sig ved at bedyre, at selskabet ikke har ondt i sinde og at alle tiltag alene er til at for hjælpe brugerne med at få en bedre tjeneste, og det ser ud til at lykkes meget godt.

Samme argument har alle de øvrige selskaber, der gradvist sniger sig ind på vores digitale liv, fremført - eksempelvis Microsoft, der med Windows 10 har givet nyt ved til bålet.

Det kan du læse mere om her: Microsoft: I kan stole på os - vi overvåger ikke og snuser ikke rundt

Samme argument har Facebook, Google og de øvrige, der indsamler data om dig, fremført: Det handler om at gøre oplevelsen for dig bedre - og ikke om at misbruge data på nogen måde.

Det er dog nok en sandhed med modifikationer.

Ganske vist kan virksomhederne ved hjælp af dine data rigtigt nok lære dig ganske grundigt at kende og derved personificere din oplevelse.

Men samtidig anvender de dine data til at aflæse trends og tendenser i markedet. Hele ideen er fra ene til anden at indsamle viden nok om den enkelte bruger til at kunne sælge mere samt at indsamle viden nok om overordnede brugermønstre til udvikle nye (salgbare) produkter på baggrund af de indsamlede oplysninger.

Det er en ting, der gennemstrømmer ikke blot underholdnings-tjenester, men også udviklings-tendenser i langt tungere systemer, som eksempelvis CRM-systemer.

Det kan du læse mere om her: Derfor kommer dit CRM-system til at spille en afgørende rolle for din fremtid

Det er - som altid - et spørgsmål om tillid: Stoler du nok på dette og hint amerikanske it-selskab til at overlade dine personlige data til det? Og hvis du stoler på det ene (som Google, Microsoft, Facebook...) hvorfor skal du så ikke stole på Spotify?

Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, om der overhovedet er nogen vej uden om: Vi bliver overvåget fra ende til anden, og det er måske ved at udvikle sig til en slags grundvilkår, hvis man overhovedet skal færdes frit på internettet.

Hvad mener du?

Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Glem alt om privacy - de andre kommer til at vide alt om dig

Privacy-bekymringer: Her er de data om dig, Microsoft opsnapper i Windows 10

Ny skrap EU-datalov får konsekvenser for dig: Sådan kan du ruste din virksomhed

Kritik: EU's nye privacy-regler stiller forbrugerne langt dårligere end tidligere

Ni ud af ti danskere er sikre: Vi bliver overvåget

Spotifychef forklarer: DET betyder vores nye privatlivsbetingelser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere